در این بخش از مبانی طراحی تجربه کاربری، به تعریف طراحی UX و اینکه چرا طراحی UX برای مصرفکنندگان و مشاغل مهم است، خواهیم پرداخت. همچنین به بررسی نقشهای مختلف در زمینه UX بحث خواهیم کرد، اینکه چه چیزی یک تجربه کاربری را خوب یا ضعیف میکند، مسئولیتهای طراحان UX سطح ابتدایی، نحوه کار طراحان UX با تیمهای متقابل، تفاوت در مشاغل طراحی UX بسته به اندازه شرکت اندازه و صنعت آن، و چگونگی دنبال کردن حرفهای در طراحی UX میپردازیم.
مدرس این بخش ایشون هستن 😉
چرا طراحی UX برای کاربران و مشاغل مهم است؟
محصول یک کالا، خدمات یا ویژگی است. ممکن است یک محصول فیزیکی، مانند یک کنترلر بازی ویدیویی یا یک کیسه چیپس، یا یک محصول فناوری، مانند یک برنامه، وبسایت یا ساعت هوشمند باشد. چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند یک تجربه کاربری خوب را ایجاد کند. در این ویدیو به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
به عنوان مثال، برای اینکه یک کاربر تجربه خوبی داشته باشد، محصول باید قابل استفاده، عادلانه، لذت بخش و مفید باشد. بیایید آن را تجزیه کنیم.
تجربه کاربری در مورد بهبود قابلیت استفاده یا آسان کردن چیزی برای استفاده است. این بدان معناست که طراحی، ساختار و هدف محصول برای همه روشن است.
به یک بطری سس کچاپ فکر کنید. از لحاظ تاریخی، سس کچاپ در یک بطری شیشه ای عرضه می شد. کاربر باید ته لیوان را می زد تا سس کچاپ بیرون بیاید. اغلب، سس گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی بیش از حد از بطری خارج نمی شود. امروزه، بطری سس کچاپ به یک بطری پلاستیکی قابل فشار تغییر یافته است که استفاده از آن را آسانتر میکند و به کاربران اجازه میدهد تا میزان خروج کچاپ را کنترل کنند.
طراحان UX باید در مورد هر فردی که از محصول استفاده می کند فکر کنند. این ممکن است شامل افراد دارای معلولیت یا افرادی با تجربیات بسیار متفاوت از زندگی شما باشد. به عنوان مثال، یک کاربر ممکن است اپلیکیشنی را بیابد که استفاده از متن زیادی دارد. از طرف دیگر، یک کاربر با اختلال بینایی ممکن است ویژگیهای مختلفی مانند صدا را بخواهد. در نظر گرفتن نیازهای منحصر به فرد افراد مختلف کار مهمی است و تفکر در مورد طراحی عادلانه (equitable design) کلیدی است. عادلانه بودن به این معنی است که طرحهای شما برای افرادی با تواناییها و سوابق مختلف مفید و قابل فروش است.
تجربه کاربری همچنین در مورد لذت بخش کردن چیزها برای استفاده است که ارتباط مثبتی بین کاربر و محصول ایجاد میکند. طراحان UX با در نظر گرفتن افکار و احساسات کاربر هنگام ساخت محصولات، این ارتباط مثبت را تقویت میکنند.
به سفارش آنلاین غذای بیرونبر فکر کنید. وقتی رستورانی را در گوگل یا Yelp جستجو میکنید، میتوانید عکسهای غذاها را ببینید و نظرات سایر افرادی که در آنجا غذا خوردهاند را بخوانید. این تجربه لذت بخش است زیرا میتوانید انتخاب آگاهانهتری در مورد آنچه که باید سفارش دهید انجام دهید و احساس خوشحالی بیشتری در مورد محصول ایجاد کنید.
بنابراین، چگونه بفهمیم چه چیزی یک کاربر را از محصول راضی میکند؟ اینجاست که تحقیقات وارد میشود. برای اینکه بدانیم کاربران چه احساسی دارند، باید شواهدی را در مورد نحوه تجربه آن محصول در زمان واقعی جمعآوری کنیم و از آنها نیز در مورد آن سؤال کنیم. بعداً در این مورد با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد.
ما به عنوان انسان، محصولاتی می خواهیم که مفید باشند، به این معنی که مشکلات ما را حل میکنند.
به عنوان مثال، اگر گم شدهاید، یک برنامه نقشه که به شما میگوید چگونه به خانه برگردید مفید است. اما اگر برنامه نتواند مکان فعلی شما را پیدا کند، دیگر چندان مفید نیست.
بنابراین اکنون می دانیم که داشتن یک تجربه خوب (good experience) برای یک کاربر به چه معناست. چرا برای تجارت مهم است؟ در سال 2018، شرکت تحقیقاتی McKinsey & Company شرکتهایی را در سه صنعت مورد مطالعه قرار داد: فناوری پزشکی، کالاهای مصرفی و بانکداری خرد. آنها دریافتند که صرف نظر از صنعت، کسب و کارهایی که بر قابلیت استفاده و طراحی خوب تمرکز دارند، بهتر از رقبای خود عمل می کنند.
اساساً به این نتیجه می رسد: وقتی مردم محصولی را دوست دارند، از آن محصول زیاد استفاده میکنند و آن را به دوستان خود توصیه میکنند. و استفاده بیشتر از این محصول به معنای کسب و کار بهتر برای شرکت است. بهعلاوه، زمانی که کاربران تجربه خوبی از محصول داشته باشند، احتمالاً نظر مثبتی نسبت به شرکت سازنده آن دارند. یک بُرد بُرد برای کاربر و کسب و کار.
آیا میتوانید به محصولی فکر کنید که آنقدر دوست داشتید که آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید؟ اگر این کار را کردید، این یک نمونه عالی از طراحی تجربه کاربری در عمل است. با وجود همه اینها، بسیاری از شرکتها نقش مهمی را که طراحی UX میتواند در بهبود کسب و کارشان ایفا کند، درک نمیکنند و اینجاست که شما به عنوان یک طراح UX وارد عمل میشوید.
بنابراین اکنون میدانید که چگونه تجربه کاربری و طراحی UX را توصیف کنید. و شما درک میکنید که چرا طراحی UX برای کاربران و مشاغل مهم است.
در این مطالب میتوانید درباره ویژگیهای یک تجربه کاربری خوب و کاربرد طراحی UX در چرخه توسعه محصول بیشتر بخوانید.
در ادامه، درباره کارهایی که طراحان UX انجام میدهند، بیشتر خواهیم آموخت.
نقشهای مختلف در طراحی UX و همکارانی که ممکن است با آنها کار کنید
طراحان UX از پیشینههای مختلفی میآیند: بازاریابان، هنرمندان، معلمان، صاحبان کسبوکارهای کوچک، صندوقدارها یا هر چیز دیگری. به جای به اشتراک گذاشتن سوابق کاری مشابه، طراحان UX تمایل دارند مهارتها و علایق مشترک را به اشتراک بگذارند.
بسیاری از طراحان UX حس خوبی برای جلوههای بصری دارند، به این معنی که شما تشخیص میدهید که چه زمانی یک تصویر در فضا قرار میگیرد یا نه یا چه رنگهایی مکمل یکدیگر هستند. اما لازم نیست چیزی در مورد طراحی گرافیک بدانید یا حتی بتوانید طراحی کنید تا یک طراح UX شوید.
طراحان UX تمایل دارند در مورد افراد کنجکاو باشند و دوست دارند به نحوه عملکرد ذهن افراد فکر کنند. آنها همچنین از فکر کردن به اینکه مردم چگونه از محصولات استفاده میکنند و آنها چگونه میتوانند استفاده از آن محصولات را آسانتر کنند لذت میبرند.
طراحان UX همچنین همدل هستند. همدلی توانایی درک احساسات یا افکار دیگران در یک موقعیت است که بخش عمدهای از UX است.
به یاد دارید که قبلاً به طراحی و طراحی عادلانه برای همه اشاره کردیم؟ خوب، برای اینکه برای همه طراحی کنیم، باید درک کنیم که یک فرد در هر شرایطی چه احساسی دارد یا چه فکری میکند.
طراحان UX در واقع چه میکنند؟ وقتی به کلمه “طراحی” فکر میکنید، ممکن است فکر کنید که همه چیز مربوط به جنبههای بصری یک محصول است. اما این تنها بخش کوچکی از کاری است که طراحان UX ممکن است انجام دهند.
در واقع، انواع مختلفی از طراحان UX وجود دارد:
- طراحان تعامل ( )
- طراحان بصری ( )
- طراحان حرکت ( )
UX
بیایید با
شروع کنیم، که بر طراحی تجربه یک محصول و نحوه عملکرد آن تمرکز میکنند.آنها در مییابند که چگونه نیازهای کاربران و اهداف کسبوکار را با آنچه واقعاً امکانپذیر است، مرتبط کنند. من و تیمم به عنوان یک طراح تعامل در Google، مسئول تعریف تجربه کاربر برای ابزارهای مرتبط با امنیت و حریم خصوصی هستیم. در دنیای من، کاربران همیشه اول هستند.
UX
همچنین
هستند که بر ظاهر یک محصول یا فناوری تمرکز می کنند.آنها ممکن است مسئول طراحی لوگوها، تصاویر یا نمادها باشند. آنها همچنین ممکن است رنگ و اندازه فونت را تعیین کنند یا روی طرحبندی محصول کار کنند.
UX
یکی دیگر از انواع متداول طراحان UX هستند. آنها به این فکر میکنند که چه حسی برای کاربر دارد که در یک محصول حرکت کند و چگونه بین صفحات یک برنامه یا یک وبسایت جابهجایی نرم ایجاد کند.
مشابه طراحان UX، طراحان گرافیک نیز هستند که تصاویری را ایجاد میکنند که داستان یا پیامی را بیان میکنند. طراحان گرافیک معمولاً روی ظاهر یک محصول فیزیکی مانند یک دعوتنامه یا پوستر کار میکنند، در حالی که طراحان UX بر نحوه تعامل کاربران با محصول تمرکز میکنند.
خارج از طراحی، نقشهای بسیار دیگری در زمینه UX وجود دارد. همکاری بخش مهمی از کار یک طراح UX است. بنابراین بیایید در مورد تعدادی از رایجترین همکارانی که یک طراح ممکن است با آنها کار کند صحبت کنیم.
UX researchers
محققان (UX researchers)، مطالعات یا مصاحبههایی را انجام میدهند که به ما کمک می کند یاد بگیریم مردم چگونه از یک محصول استفاده میکنند.
UX writers
سپس نویسندگان (UX writers) وجود دارند که به این فکر میکنند چگونه زبان محصول را واضحتر کنند تا تجربه کاربر بصریتر شود. این میتواند شامل نوشتن برچسب برای دکمهها یا تنظیم لحن رسمی یا دوستانه باشد.
UX production designers
در مرحله بعد، ما طراحان تولید (UX production designers) داریم که اغلب به عنوان پل ارتباطی بین طراحان و مهندسان عمل میکنند. آنها مطمئن میشوند که طرحهای اول و نهایی با محصول نهایی مطابقت دارند و خروجیها آماده تحویل به تیم مهندسی هستند. دادههای خروجی همه چیز هستند، از متن و تصاویر گرفته تا مشخصات طراحی، مانند سبک فونت، رنگ، اندازه و فاصله.
UX engineers
مهندسان (UX engineers) طراحی را به یک تجربه کاربردی مانند یک برنامه یا یک وبسایت تبدیل میکنند. آنها به تیمهای UX کمک میکنند تا بفهمند که آیا طرحهای ارائه شده، بصری و از نظر فنی امکان پذیر هستند یا خیر.
مهندسان UX به سوالاتی مانند چگونه هر تعامل را پیاده سازی کنیم؟ چگونه این طرح را به گونهای بسازیم که به هدف اصلی خود وفادار بماند؟ و چگونه میتوانیم جایگزینها را برای تعیین بهترین تجربه کاربری بررسی کنیم؟ پاسخ میدهند. آنها طراحی و توسعه را ترکیب میکنند و مفاهیم محصول را زنده می کنند.
UX program managers
در نهایت، مدیران برنامه (UX program managers) ارتباطات شفاف و به موقع را تضمین میکنند تا روند ساخت یک محصول مفید به آرامی از ابتدا تا انتها حرکت کند. این ممکن است شامل تعیین اهداف و نوشتن برنامههای پروژه باشد.
در پایان:
اکنون با برخی از رایجترین مشاغل در زمینه تجربه کاربری آشنا هستید! همینکه اولین کار خود را به عنوان یک طراح UX شروع میکنید، با سایر مشاغل، مانند موارد ذکر شده در اینجا، برای ایجاد محصولات نوآورانه و زیبا که مردم دوست دارند وارد همکاری خواهید شد.
به عنوان یک مبتدی در UXD به نظر شما کدام مسیرهای شغلی پیش رویتان است؟
در این مطلب بخوانید: مسیرهای شغلی یک طراح UX مبتدی
دیدگاه خود را بنویسید