در این مطلب قصد داریم طراحی کاربر محور را توضیح دهیم. چرا مهم است که طراحی‌ها بر روی کاربر متمرکز شوند؟ زیرا کاربر محصول شما را خریداری و استفاده می‌کند. علاوه بر این، به جای تلاش برای حل مشکلاتی که شخصاً تجربه می‌کنید، مهم است مشکلاتی را که مردم واقعاً تجربه می‌کنند، حل کنید. تمرکز بر مشکلات واقعی کاربر، تأثیر تعصب طراح را کاهش می‌دهد.

لری پیج (Larry Page)، یکی از بنیانگذاران گوگل، با بیان اینکه “هیچ جایگزینی برای تماشای شخصی و گوش دادن به افراد واقعی وجود ندارد، اهمیت طراحی کاربر محور را برجسته کرد.” در Google، ما این موضوع را جدی می‌گیریم. بیانیه لری امروز به یکی از ارزش‌های اصلی گوگل تبدیل شده است: تمرکز روی کاربر، همه چیزهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

طراحی کاربر محور، کاربر را در جلو و مرکز قرار می‌دهد. تمرکز بر روی کاربر به معنای در نظر گرفتن داستان، احساسات، و بینش‌هایی است که در مورد آنها جمع‌آوری کرده‌اید. برای حفظ تمرکز ما بر روی کاربر، فرآیند طراحی کاربر محور چهار مرحله دارد: درک، مشخص کردن، طراحی و ارزیابی.

پیروی از این چارچوب به ما کمک می‌کند تا محصولاتی را بسازیم که مردم واقعاً می‌خواهند استفاده کنند. ابتدا درک کنید که کاربر چگونه محصول یا محصولات مشابه را تجربه می‌کند. درک واقعی کاربر نهایی نیاز به تحقیق زیادی دارد و بعداً در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. در مرحله بعد، نیازهای کاربر نهایی را مشخص کنید. بر اساس تحقیقات خود، مشخص می‌کنید که کدام مشکل کاربر نهایی مهم‌ترین مشکل برای حل است. سپس، راه حل‌هایی برای مشکل کاربر نهایی طراحی کنید. اینجا جایی است که ایده‌هایی برای ظاهر محصول پیدا می‌کنید و در واقع شروع به ساخت محصول می‌کنید.

در نهایت، طراحی خود را بر اساس نیازهای کاربر نهایی خود ارزیابی کنید. آیا طرح شما مشکل کاربر نهایی را حل می کند؟ در اینجا متوجه خواهید شد و همچنین این کار را با آزمایش محصول خود با افراد واقعی انجام خواهید داد. مهم است به خاطر داشته باشید که در طی این فرآیند، تکرار آزمایش کلیدی است. یعنی با ساختن نسخه‌های قبلی و ایجاد چرخه بازخورد روند تغییرات و بهبود محصول را ارزیابی کنید.

بیایید به نمونه‌ای از طراحی کاربر محور در دنیای واقعی فکر کنیم.

پنج سال پیش، Google Photos را به عنوان مکانی برای ذخیره عکس‌ها و سازماندهی آنها راه‌اندازی کردیم. با گذشت زمان، متوجه شدیم که کاربران همچنین می‌خواهند خاطرات را مرور کنند و لحظات ارزشمندی را زنده کنند. برای سهولت در انجام این کار برای کاربران، از فرآیند طراحی کاربر محور برای طراحی مجدد Google Photos استفاده کردیم. اکنون کاربران می‌توانند به راحتی برای یافتن خاطرات خود در این ابزار جستجو کنند.

کاربران من چه کسانی هستند؟

در زمینه طراحی تجربه کاربری، «کاربر» حرف اول را می‌زند. کاربر به شخصی گفته می‌شود که در تلاش است تا مشکلی را حل کند و به دنبال محصول یا خدماتی است که به حل آن کمک کند. تجربه کاربری سفری (journey) است که کاربر با آن محصول یا خدمات طی می‌کند. به عنوان یک طراح UX، هدف شما این است که کاربر را در مرکز هر تصمیمی که می‌گیرید نگه دارید و برای انجام این کار، باید کاربر خود را بشناسید.

بیشتر تحقیقات اولیه UX که در ابتدای پروژه انجام می‌دهید بر شناخت ویژگی‌های کاربران، اهداف (goals) و نقاط دردناک (pain points) آنها متمرکز است. درک کاربر به شما امکان می‌دهد تا تجربیاتی را طراحی کنید که استفاده از آنها مفید یا آسان باشد.

یکی از چالش‌های کلیدی شناخت کاربران، اجتناب از نگاه محدود به کاربر، یا ایجاد فرضیاتی در مورد نیازهای کاربران بر اساس کلیشه‌ها است. کاربرانی که به نظر متفاوت از یکدیگر هستند ممکن است در واقع خواسته‌ها و نیازهای مشترکی داشته باشند. مطمئن شوید که عقب‌نشینی کرده و تصویر واضحی از همه کاربران بالقوه خود به دست آورید -که اغلب به این معنی است که شما باید به طور خاص برای رفع نیازهای کاربرانی که اغلب نادیده گرفته می‌شوند برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: با آشنایی با 3 فریم‌ورک کاربر محور در طراحی UX

برای دستیابی به بیشترین تعداد کاربران ممکن، سوالاتی از این قبیل را به عنوان بخشی از رویکرد تحقیقات کاربر (user research) خود در نظر بگیرید:

  • آیا کاربران من دارای اختلالات یا ناتوانی‌هایی هستند که باید در نظر بگیریم (خواه موقتی، موقعیتی یا دائمی)؟
  • کاربران من چقدر با فناوری آشنا هستند؟
  • کاربران من چگونه به محصول یا خدمات دسترسی دارند؟
  • کاربران من کجا و چه زمانی به محصول یا خدمات دسترسی دارند؟
  • آیا همه کاربران بالقوه خود را در نظر گرفته‌ام؟

هدف از تحقیقات کاربر، به دست آوردن وسیع‌ترین انتخاب ممکن از کاربران بالقوه است که به عنوان شرکت‌کنندگان در تحقیق گنجانده شوند. سطح درآمد را حتما در نظر بگیرید؛ داده‌های جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت و قومیت؛ پیشینه تحصیلی؛ و موقعیت جغرافیایی.

آیا کاربران من دارای نقص یا ناتوانی‌هایی هستند که باید در نظر گرفته شوند؟

شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که بیش از 1 میلیارد نفر از جمعیت 7.8 میلیارد نفری در سراسر جهان دارای معلولیت هستند. در ایالات متحده، از هر چهار بزرگسال، یک نفر دارای معلولیت است. اصطلاح دسترس‌پذیری (accessibility) به طراحی محصولات، دستگاه‌ها، خدمات یا محیط‌هایی برای افراد دارای معلولیت اشاره دارد. به عنوان یک طراح UX، مهم است که هنگام طراحی ویژگی‌ها یا محصولات جدید، کاربران دارای معلولیت را در ذهن داشته باشید. طراحی برای دسترسی یک مانع نیست، بلکه راهی برای رساندن محصولات شما به بیشترین تعداد ممکن از کاربران است.

بیشتر بخوانید: اهمیت accessibility در UXD

accessibility به این معنی است که محصولات را برای همه افراد در دسترس قرار دهیم، حتی معلولین.

به ویژگی‌های یک محصول با طراحی فراگیر () که بزرگنمایی را افزایش می‌دهد، مانند فونت‌های بزرگ شده فکر کنید. یا ویژگی‌هایی که به همه کمک می‌کند ویدیوها را بفهمند، مانند زیرنویس‌ها.

مطلب بیشتر: فناوری کمکی (Assistive Technology) در طراحی UX چیست؟

در طول دوره، نمونه‌های بیشتری را خواهید آموخت که چگونه ویژگی‌هایی که در ابتدا برای کاربران دارای معلولیت طراحی شده بودند، توسط افراد غیرمعلول نیز به طور جهانی مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین درباره نحوه اعمال موثر اصول دسترسی به طرح‌های خود بیشتر خواهید آموخت.

کاربران من چقدر با فناوری آشنا هستند؟

با این حال، تجربه کاربری فقط بر تجربه کاربران فعلی تمرکز نمی‌کند. همچنین شامل توجه به نیازهای افرادی است که در شرف تبدیل شدن به کاربر هستند. نزدیک به یک میلیارد نفر، در تمام سنین، در سراسر جهان، برای اولین بار آنلاین می‌شوند.

وقتی نوبت به طراحی برای این جمعیت نوظهور از کاربران بالقوه می‌رسد، سطح سواد دیجیتالی (digital literacy) آنها یکی ملاحظات کلیدی است. انجمن کتابخانه‌های آمریکا، سواد دیجیتال را اینگونه تعریف می‌کند: «توانایی استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی برای یافتن، ارزیابی، ایجاد و انتقال اطلاعات، که نیازمند مهارت‌های شناختی و فنی است».

افرادی که سواد دیجیتالی محدودی دارند ممکن است با الگوهای طراحی خاص یا برخی نمادها نسبت به آن‌هایی که تجربه آنلاین بیشتری دارند، آشنا نباشند. برای مثال، آنها ممکن است ندانند که “کشیدن (swipe)” در رابطه با صفحه لمسی به چه معناست. آنها حتی ممکن است ندانند صفحه نمایش لمسی چیست. این می‌تواند بر اعتماد به نفس و تمایل آنها برای کشف فناوری جدید تأثیر بگذارد.

کاربران من چگونه به محصول یا خدمات دسترسی دارند؟

مهم است در نظر داشته باشید که به دلیل هزینه و در دسترس بودن دستگاه‌ها و خدمات اینترنتی، همه کاربران به یک روش به محصول یا خدمات شما دسترسی ندارند. این عوامل اغلب به دلیل سایر عوامل گسترده‌تر و تاریخی در بازارهایی هستند که ممکن است برای آنها طراحی کنید.

برخی از کاربران ممکن است به دلایل متفاوتی دسترسی مطمئن یا نامحدودی به اینترنت نداشته باشند. به عنوان یک طراح UX، باید سعی کنید راه‌هایی برای در نظر گرفتن تجربه آفلاین نیز بیابید. برای مثال‌های بیشتر از روش‌هایی که می‌توانید یک تجربه آفلاین غنی برای کاربران خود ایجاد کنید، مقاله دستورالعمل های طراحی UX آفلاین در web.dev را بررسی کنید.

کاربران من از کجا به محصول یا خدمات دسترسی دارند؟

در برخی موارد، ممکن است در حال طراحی محصول یا خدماتی باشید که برای استفاده توسط افراد در مکان‌های مختلف در سراسر جهان در نظر گرفته شده است، که برخی ملاحظات اضافی مانند زبان‌های محلی و هنجارهای فرهنگی را ایجاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که فرهنگ‌ها و هنجارها همیشه در حال تغییر هستند زیرا مردم فناوری را در زندگی خود ادغام می‌کنند و از نو می‌سازند، بنابراین باید به تحقیق در مورد کاربران بالقوه ادامه دهید تا تغییرات در مشکلات کاربر، اولویت‌ها و الگوهای استفاده را در طول زمان شناسایی کنید.

کاربرانی که به زبان‌هایی غیر از زبان اصلی محصول یا خدماتی که شما طراحی می‌کنید صحبت می‌کنند، ممکن است بخواهند یا نیاز داشته باشند که زبان‌ها را در دستگاه خود تغییر دهند، بسته به آنچه که می‌خواهند انجام دهند. برای مثال، ممکن است کاربر بخواهد به زبان هندی بخواند اما با استفاده از صفحه کلید انگلیسی تایپ کند. یا ممکن است کاربر با مفهومی مواجه شود که به راحتی از زبانی به زبان دیگر قابل ترجمه نباشد. طراحی یک گزینه صفحه کلید چندزبانه و استفاده از نمادهای شناخته شده جهانی، مانند نمادی با علامت ارز محلی برای یک برنامه بانکی، تنها چند روش کلیدی است که طراحان UX می‌توانند کار را برای کاربران در مناطق مختلف آسان کنند.

نکته کلیدی

هدف شما به عنوان یک طراح UX حل مشکل کاربر با ایجاد طرحی است به طوریکه هر کاربری احساس کند شما تجربه را فقط برای او طراحی کرده‌اید، مهم نیست که چه کسی هستند، کجا زندگی می‌کنند، چقدر درآمد دارند، چه توانایی‌هایی دارند، یا چقدر سواد دارند. به دست آوردن یک درک جامع از نیازهای کاربر یک نقطه مهم برای شروع است.

در طول بقیه دوره، در مورد ملاحظات مورد بحث در این مطالعه اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد، روش تحقیق کاربر را عمیق‌تر می‌کنید و برخی از فعالیت‌های تمرینی را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربران خود تکمیل می‌کنید.

منابع برای اطلاعات بیشتر: اگر می‌خواهید درباره دلایل مهمی که تحقیقات کاربر در زمینه طراحی UX اهمیت دارد بیشتر بدانید، مقاله تحقیق کاربر و هدف آن چیست؟ در CareerFoundry را بررسی کنید.