اینا توضیحات رفیق شفیق چت‌جی‌پی‌تیه بزرگواره. خیلی از این مطالبی که در ادامه عنوان شده رو باید حسابی توش عمیق بشیم. من به جد در حال یادگیری عملی GA4 هستم و تجربیاتم رو اینجا شیر می‌کنم. بریم ببینیم که chatgpt چه جوابی به سوال تفاوت آنالیتیکس یونیورسال با GA4 داده :))

در حالت کلی، GA4 و نسخه یونیورسال از Google Analytics دو نسخه مختلف و متفاوت از ابزار تجزیه و تحلیل وب سایت هستند که توسط گوگل ارائه شده‌اند. در ادامه به توضیح تفاوت‌های اصلی بین GA4 و نسخه یونیورسال می‌پردازیم:

1. معماری:

یکی از تفاوت‌های اصلی میان GA4 و نسخه یونیورسال، معماری متفاوت آن‌ها است. GA4 یک نسخه جدید از Google Analytics است که بر مبنای مدل رویدادی (Event-Driven) کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد رویدادهای مختلف را جمع‌آوری و تحلیل کنید. در حالی که نسخه یونیورسال بر پایه مدل جلسه (Session-Based) عمل می‌کند و بیشتر بر ترافیک و رفتارهای جلسات تمرکز دارد.

2. رویدادها و تحلیل:

در GA4، مفهوم رویدادها (Events) بسیار مهم است و شما می‌توانید رویدادهای مختلفی را برای کاربران تعریف کنید و در مورد تعامل‌ها و رفتار آنها تحلیل انجام دهید. این تغییر باعث می‌شود تا بهتر بتوانید رفتار کاربران در سطح جزئی‌تر و مفصل‌تری را درک کنید. در نسخه یونیورسال نیز امکان تعریف رویدادها وجود دارد، اما در GA4 این امکان به شکل محوری‌تر و پیشرفته‌تری پیاده‌سازی شده است.

3. پایگاه داده‌ها:

GA4 از یک پایگاه داده جدید به نام “BigQuery” استفاده می‌کند که امکان تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی به صورت سریع‌تر و موثرتر را به شما می‌دهد. با استفاده از BigQuery، می‌توانید به راحتی به داده‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را با ابزارهای دیگری مانند Google Data Studio یا ابزارهای BI دیگر تحلیل کنید. در نسخه یونیورسال نیز برای اینکار امکاناتی وجود دارد، اما به شکلی متفاوت و از BigQuery استفاده نمی‌کند.

4. کنترل حریم‌خصوصی:

GA4 برای کنترل حریم خصوصی کاربران، از روش‌های بهتری مانند پنل کنترل داخلی (Consent Mode) استفاده می‌کند که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات حریم خصوصی را بهتر کنترل کنید. این مسئله به‌ویژه مهم است زیرا حفظ حریم خصوصی کاربران در دوره‌ای که رویکردها و قوانین حریم خصوصی تغییر می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جمع‌بندی:

در یک جمع‌بندی کلی:

نسخه‌ی یونیورسال یک نسخه‌ی پیشین و کلاسیک Google Analytics است که برای وب‌سایت‌ها به کار می‌رود و اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. یونیورسال بر اساس صفحات مشاهده شده و نوع آنها تجزیه و تحلیل می‌شود. این نسخه ترکیبی از آنالیز بازدید صفحات و رویدادها است.
یونیورسال از کوکی‌ها و شناسه‌های سیستم‌های مختلف (مثل IP) استفاده می‌کند تا مشتری‌ها را شناسایی و ترکیب کند. این نسخه امکان ارتقاء کمپین‌های بازدیدی را فراهم می‌کند تا بتوانید منابع مختلف ترافیک را پیگیری کنید.

GA4 نسخه‌ای جدید و با تکنولوژی مدرن از Google Analytics است. این نسخه برای مرورگرهای وب و اپلیکیشن‌ها طراحی شده است. GA4 به جای صفحات مشاهده شده و نوع آنها بر اساس رویدادها (Events) عمل می‌کند. این نوع از داده‌گیری به شما امکان می‌دهد رفتار کاربران را در سطح عملکرد رویدادها بهتر مشاهده کنید.
GA4 تمرکز خود را بر روی تجزیه و تحلیل بر اساس کاربران قرار داده است که به شما اجازه می‌دهد تعاملات کاربر در طول زمان و در رویدادهای مختلف را مانند آغاز نشست‌ها، کلیک‌ها و خریدها رصد کنید.
در GA4، از شناسه‌ی کاربری منحصربفرد (User ID) برای پیگیری کاربران در تمام دستگاه‌ها استفاده می‌شود تا ارتباط بین رخدادها و رویدادهای کاربر از طریق دستگاه‌های مختلف ایجاد شود.

در نهایت، مهم است بدانید که نسخه GA4 در حال حاضر نسخه جدید و بهبود یافته Google Analytics محسوب می‌شود و توصیه می‌شود که شما به سرعت آن را بررسی کرده و در صورت امکان به آن ارتقاء دهید تا از قابلیت‌ها و امکانات بهتری برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.