در این قسمت از بخش دوم دوره طراحی UX گوگل، به موضوع اهمیت همدلی (empathy) در UXD میپردازیم. نام طراحی (User Experience) UX گویای همه چیز است: تجربه کاربر در مرکز نحوه طراحی محصولات است. بهترین راه برای ایجاد تجربههای کاربری عالی این است که کاربر خود را بشناسید و با آنها همدلی کنید. همدلی توانایی درک احساسات یا افکار دیگران در یک موقعیت است. بهعنوان یک طراح UX، همدلی با کاربران، محصولاتی را که ایجاد میکنید بهبود میبخشد، زیرا محصول را همانطور که کاربر تجربه میکند، تجربه میکنید. هرچه در پیشبینی خواستهها و نیازهای کاربر بهتر عمل کنید، کاربر با طراحی شما احساس راحتی بیشتری میکند و احتمال تعامل طولانیمدت با محصول شما بیشتر میشود.
بنابراین، بیایید بررسی کنیم که چگونه همدلی میتواند شما را به یک طراح UX موثرتر تبدیل کند!
چگونه با کاربران همدلی کنیم؟
اگر همدلی با کاربران کار بزرگی به نظر میرسد، نترسید! توانایی همدلی با کاربران مهارتی است که با تمرین میتوان آن را آموخت. در اینجا شش نکته وجود دارد که میتواند به شما کمک کند یک طراح UX همدلتر شوید.
سوالات زیادی بپرسید
به عنوان یک طراح UX، نمیتوانید در مورد نیازهای کاربران خود فرضیاتی داشته باشید. در عوض، مستقیماً از کاربران خود در مورد نیازها و خواستههایشان سؤالاتی بپرسید که طراحی محصول شما میتواند به آنها پاسخ دهد. سوالاتی را بپرسید که با چه، چگونه و چرا شروع میشود تا درک عمیقتری از دیدگاه کاربران خود به دست آورید.
بیشتر مشاهدهگر باشید
تمرکز خود را بر روی کل کاربر و نه فقط کلماتی که استفاده میکند، معطوف کنید. در مصاحبههایی که کاربر به صورت فیزیکی حضور دارد یا در حال ضبط ویدیو است، تماشای تعامل کاربر با شما یا محصول شما میتواند نشانههای فیزیکی باشد که میتواند بر نتایج تحقیق شما تأثیر بگذارد. برای کمک به ثبت مشاهدات، یادداشتهای دقیقی بگیرید یا حتی جلسات خود را با کاربران ضبط کنید.
شنونده فعالی باشید
گوش دادن فعال مستلزم آن است که به طور کامل بر روی آنچه که توسط کاربری که با او در ارتباط هستید تمرکز کنید، بفهمید و به خاطر بسپارید. حواستان به اینکه مکالمه به کجا میرود یا در آینده چه بگویید پرت نشود. در طراحی UX، تمرین گوش دادن فعال میتواند به شما کمک کند بازخورد بیطرفانه را مستقیماً از کاربران خود دریافت کنید، که میتوانید برای بهبود طرحهای خود از آن استفاده کنید.
از ورودیهای متنوع درخواست بازخورد کنید
مهم است بازخوردی که دریافت میکنید عینی و بیطرفانه باشد. دوستان یا همکاران معمولاً بازخورد مغرضانه و عمدتاً مثبت ارائه میدهند زیرا میخواهند از شما حمایت کنند یا شما را راضی کنند. بنابراین، درخواست ورودی از منابع مختلف و گروه متنوعی از کاربران مهم است. هنگام درخواست بازخورد، از سؤالات باز برای درک افکار واقعی کاربر در مورد تجربه یا محصول استفاده کنید.
ذهن باز داشته باشید
همه ما تعصب داریم؛ به یاد داشته باشید، سوگیری عبارت است از طرفداری یا داشتن تعصب نسبت به چیزی یا شخصی، بر اساس اطلاعات محدود. به عنوان طراحان UX، ما باید این تعصبات را کنار بگذاریم تا بهتر با دیگران همدلی کنیم. هدف شما درک کاربران است، نه اینکه بازخورد آنها را با نظرات و احساسات خود تغییر دهید.
در تحقیقات UX به روز باشید
محققان را دنبال کنید و به انجمنهای آنلاین بپیوندید تا درباره تحقیقاتی که بر طراحان UX بهروز بمانید. تحقیقات همیشه در حال تغییر و تحول است زیرا ما بیش از پیش در مورد روانشناسی انسان میدانیم. به روز بودن به شما کمک میکند درک و تعامل بهتری با مخاطبانتان داشته باشید.
بیشتر بخوانید: UX Research چیست و چرا مهم است؟
همدلی در مقابل همدردی
گاهی اوقات همدلی (Empathy) با همدردی (Sympathy) اشتباه گرفته میشود، اما این دو اصطلاح به یک معنا نیستند.
همدردی نوعی رفتار حمایتی است که در آن فردی به احساسات و اندوه فرد دیگر اهمیت داده و تلاش میکند تا به نحوی بار ناراحتی و فشار روانی یک مسئله را برای آن فرد کم کند.
در روند همدردی الزاما شما هم ناراحت یا مضطرب نخواهید شد؛ بلکه این مسئله را میپذیرید که شخصی متحمل رنجی است؛ بنابراین تلاش میکنید تا او با کمک شما این رنج را کمتر احساس کند یا با آن کنار بیاید.
همدلی به حالتی گفته میشود که فرد به صورت تمام و کمال خودش را جای فرد دیگری میگذارد و تلاش میکند که احساسات و امیال او را در درک کند. در واقع هنگام همدلی با کسی، به تمام مسائل از دیدِ همان فرد نگاه میکنیم.
غم و نگرانیهای او دقیقه به غم و نگرانی خودمان تبدیل میشود. در آن لحظه کاملاً همراه افکار و احساسات فرد مقابل خواهیم بود؛ حتی اگر شخصاً نگاه متفاوتی به آن مسئله داشته باشیم.
با همدلی موثر با کاربران خود و انجام تمام تلاش خود برای درک نیازهای آنها، پایهای عالی برای طراحی تجربه محصول ایجاد میکنید که به حل مشکلات منحصر به فرد کاربران کمک میکند.
مطلب پیشنهادی:تفکر طراحی (Design Thinking): یک چارچوب ایدهآل در طراحی UX
همدلی برای شما چه معنایی دارد؟
طراحی با همدلی (Designing with empathy)، محصولاتی را که ایجاد میکنید بهبود میبخشد. با ایجاد ارتباطات عمیقتر با کاربران، دیدگاهها و نقاط درد (pain pionts) آنها را بهتر درک خواهید کرد. یافتن زودهنگام آن ارتباط میتواند شما را در مسیر درست طراحی راهنمایی کند و شما را از بازنگریهای گسترده محصول در مرحله بعدی فرآیند طراحی نجات دهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر، این ویدیو در مورد قدرت همدلی از دکتر برنه براون را ببینید.
دیدگاه خود را بنویسید