در این نوبت از مطالب بخش مبانی طراحی تجربه کاربری می‌خواهیم درباره مسیرهای شغلی یک طراح UX مبتدی (entry-level UX designers) صحبت کنیم. وقتی راه خود را برای تبدیل شدن به یک طراح UX شروع می‌کنید، احتمالاً در مورد کارهای واقعی که ممکن است شغل جدید شما باشند نیز کنجکاو هستید. در این مطالعه، می‌توانید مسئولیت‌های مختلفی را که معمولاً طراحان UX سطح ابتدایی در طول یک پروژه بر عهده می‌گیرند، کشف کنید. شما همچنین تفاوت‌های بین طراحان UX عمومی (generalist)، متخصص (specialist) و T شکل (T-shaped) را بررسی خواهید کرد.

مسئولیت‌های یک طراح UX سطح ابتدایی

به عنوان یک طراح UX سطح پایه، فرصت‌های هیجان‌انگیز زیادی برای کسب تجربه خواهید داشت. وقتی برای اولین بار شروع به کار می‌کنید، احتمالاً نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده خواهید گرفت.

User research: تحقیق کاربر در مورد درک افرادی است که از محصول شما استفاده می‌کنند. از طریق تحقیق، در مورد سوابق، جمعیت‌شناسی، انگیزه‌ها، نقاط درد (pain point)، احساسات و اهداف کاربران درباره آن‌ها یاد خواهید گرفت. روش‌های تحقیق شما ممکن است شامل نظرسنجی (surveys)، مشاهدات (observations) و مصاحبه (interviews) باشد.

در این لخش تحقیقات کاربران را با جزئیات بیشتر بررسی کرده‌ایم: رایج‌ترین روش‌های تحقیق مورد استفاده در طراحی UX

Information architecture: معماری اطلاعات یا به اختصار IA شامل تصمیم‌گیری در مورد نحوه سازماندهی و ساختار محصول شما است. IA را به عنوان اسکلتی در نظر بگیرید که نحوه تعامل کاربران با محصول شما را تعیین می‌کند. همه چیز در محصول شما باید به گونه‌ای سازماندهی شود که برای کاربر منطقی باشد و انتظارات او را برآورده کند.

Wireframing: وایرفریم یک طرح کلی یا طرح اولیه از یک محصول یا یک صفحه است، مانند یک برنامه یا وبسایت. همانطور که از نام آن پیداست، وایرفریم‌ها به نظر می‌رسد که با سیم ساخته شده‌اند. آنها عمدتاً خطوط و اشکال هستند، با مقداری متن. وایرفریم‌ها را می‌توان با دست ترسیم کرد یا با استفاده از نرم‌افزار به صورت دیجیتالی ایجاد کرد. Wireframing به شما کمک می‌کند تا ایده‌های طراحی خود را زنده کنید، بنابراین افراد دیگر در تیم شما می‍توانند ورودی و بازخورد خود را ارائه دهند.

Prototyping: پروتوتایپ یا نمونه اولیه، مدل اولیه یک محصول است که عملکرد آن را نشان می‌دهد. نمونه‌های اولیه می‌توانند در فرمت‌های فیزیکی یا دیجیتالی باشند و می‌توانند از نظر پیچیدگی متفاوت باشند. گاهی اوقات یک پروتوتایپ برای نشان دادن یک ویژگی خاص از یک محصول ساخته می‌شود، مانند انتقال بین صفحه‌نمایش؛ یا شکل ظاهری و فیزیکی محصول باشند. در طول فرآیند طراحی، چندین پروتوتایپ برای هر محصول خواهید ساخت.

Visual design: طراحی بصری بر ظاهر محصول یا فناوری تمرکز دارد. به عنوان یک طراح UX، شما باید مبانی طراحی بصری را درک کنید تا ارتباط بین عملکرد یک محصول و ظاهر آن را به کاربران منتقل کنید. برخی از مهمترین اصول طراحی بصری را در طول این دوره خواهید آموخت.

Effective communication: ارتباط موثر برای یک طراح UX به معنای برقراری ارتباط با همکاران خود از طریق ایمیل، جلسات، ارائه‌ها و نرم‌افزارهای طراحی است. طراحی UX یک حوزه بسیار مشارکتی است، بنابراین توانایی برقراری ارتباط دیجیتالی و چهره به چهره با هم تیمی‌ها مهم است. شما باید شنونده خوبی باشید، پذیرای بازخورد باشید و ایده‌های خود را به روشی واضح به اشتراک بگذارید.

طراحان متخصص و عمومی (Specialist and generalist designers)

همانطور که در حرفه خود پیش می‌روید، می‌توانید انتخاب کنید که در زمینه خاصی از طراحی UX تخصص داشته باشید یا مجموعه مهارت‌های خود را گسترده‌تر نگه دارید. دقیقاً تفاوت بین طراحان UX متخصص و عمومی چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب بروید!

نمایش گرافیکی انواع مختلف طراحان
Specialist: یک متخصص عمیقاً در یک نوع طراحی UX مانند طراحی تعاملی، بصری یا حرکتی عمیق شده و متخصص می‌شود. طراحان UX متخصص بیشتر در شرکت‌های بزرگی که طراحان زیادی دارند، مانند اینجا در گوگل، رایج هستند. برخی از مزایای متخصص شدن عبارتند از:

  • تمرکز روی یک نوع طراحی که بیشتر از بقیه از آن لذت می‌برید
  • کسب دانش عمیق از یک نوع طراحی
  • به دلیل تخصص خود در یک نوع طراحی خاص در صنعت شناخته شده می‌شوید

Generalist: یک جنرالیست دارای تعداد زیادی مسئولیت است. اکثر مشاغل طراحی UX موقعیت‌های عمومی هستند، به ویژه در شرکت‌هایی که طراحان UX کمتری دارند. به طور معمول، طراحان UX سطح مبتدی در نقش‌های عمومی کار می‌کنند و برخی افراد تصمیم می‌گیرند در نقش‌های طراحی عمومی برای کل حرفه خود باقی بمانند. یک طراح UX عمومی بودن مزایای زیادی دارد، مانند:

  • می‌توانید مهارت‌های خود را در انواع مختلف کارهای UX گسترش دهید
  • می‌توانید مسئولیت‌های مختلف را امتحان کنید و حوزه‌ای از UX را پیدا کنید که واقعا به آن علاقه دارید
  • در حین انجام وظایف مختلف، احساس تازگی و جدید بودن شغل خود را احساس می‌کنید

T-shaped: طراح T-shaped متخصصی است که در زمینه‌های دیگر نیز قابلیت‌های زیادی دارد. نام طراحان T شکل به این دلیل است که  خط عمودی T نشان‌دهنده تخصص آنها در یک زمینه است، در حالی که خط افقی نماد مهارت‌های مرتبط آنها در زمینه‌های دیگر است. طراحان T شکل در تیم شما بسیار عالی هستند، زیرا از مزایای متخصصان و عمومی برخوردارند. تصویر زیر برخی از مهارت‌هایی را که یک T-shaped UX designerممکن است داشته باشد، نشان می‌دهد. در این مثال، شخص متخصص طراحی بصری است اما در زمینه‌های دیگر مانند کدنویسی و پروتوتایپینگ نیز دانش دارد.

هر طراح به طور طبیعی تمایل دارد که حتی در ابتدای کار خود کمی T شکل در توانایی‌های خود داشته باشد. همانطور که شروع به کار روی پروژه‌ها می‌کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که نقاط قوت و علایق شما در کجا نهفته است. وقتی که در یک زمینه طراحی بهتر می‎‎‌شوید، احتمالاً بیشتر در آن قسمت از پروژه‌های طراحی کار می‌کنید، که به شما کمک می‌کند در یک زمینه پیشرفت کنید.

شما همچنین می‌توانید با توسعه مهارت‌های خاصی که فرصت‌های شغلی آینده را باز می‌کند، تصمیم بگیرید که T-شکل خود را هدایت کنید. به عنوان مثال، ممکن است علاوه بر مهارت‌های طراحی UX عمومی خود، روی مهارت‌های پروتوتایپینگ خود سخت کار کنید، که می‌تواند منجر به تجربیات جدید و رشد حرفه‌ای شود.

آینده شما به عنوان یک طراح UX

مسیرهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید در زمینه طراحی UX طی کنید. بعد از اینکه اولین شغل سطح مقدماتی خود را پیدا کردید و شروع به کار در این زمینه کردید، ایده بهتری در مورد اینکه آیا می‌خواهید یک متخصص طراحی UX باشید یا در یک نوع خاص از طراحی تخصص دارید، به دست خواهید آورد. یک جنرالیست، اسپیشالیست یا طراح T شکل بودن مزایای زیادی دارد، بنابراین همه چیز در مورد یافتن بهترین کار برای شماست!

مطالب بیشتر: