در این بخش از دوره طراحی تجربه کاربری، اولین مراحل فرآیند طراحی را برای پروژهی عملی خود انجام میدهید. شما یاد میگیرید که چگونه با کاربران همدلی و نقاط درد آنها را درک کنید، نیازهای کاربر را با استفاده از بیانهای مسئله (problem statements) تعریف کنید و ایدههای زیادی را برای راهحلهای مربوط به آن مسائلِ کاربر ارائه دهید.
محتوا و پروژههای هر بخش از این دوره مبتنی بر اطلاعات تمرین شده در دورههای قبلی است. برای موفقیت در این دوره، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، باید بخش قبلی دوره –مبانی طراحی تجربه کاربری (foundations of user experience design)– را تمام کنید.
هر دوره از گواهی طراحی Google UX به چند ماژول شکسته میشود. شما میتوانید دورهها را با سرعت مناسب خود بگذرانید اما ماژولهای هفتگی برای کمک به شما در به پایان رساندن دوره در حدود شش ماه طراحی شده است.
ماژولهای بخش دوم از دوره طراحی UX گوگل
هفته 1: ادغام تحقیقات در فرایند طراحی (Integrating research into the design process)
به عنوان یک طراح UX ، وظیفه شماست که کاربر را در هر کاری که انجام میدهید در اولویت و مرکز قرار دهید. در این بخش از دوره، نقش تحقیق را در فرآیند طراحی بررسی میکنید تا به شما در همدلی با کاربران کمک کند. شما همچنین در مورد مزایا و اشکال روشهای تحقیق مشترک UX یاد خواهید گرفت. و سوگیریهایی را که میتوانند هنگام انجام تحقیقات ایجاد شوند، شناسایی میکنید.
- UX Research چیست و چرا مهم است؟
- رایجترین روشهای تحقیق مورد استفاده در طراحی UX
- انواع سوگیری (bias) در تحقیقات UX
هفته 2: همدلی با کاربران و تعریف نقاط درد (Empathizing with users and defining pain points)
فرآیند طراحی یک اپلیکیشن موبایل را آغاز کنید! این بخش از دوره بر همدلی با کاربران (empathizing with users) تمرکز خواهد کرد که اولین مرحله از فرآیند طراحی است. برای ساختن نقشههای همدلی (empathy maps) و ایجاد شخصیتها (personas) با کاربران واقعی مصاحبه خواهید کرد. این فعالیتهای عملی به شما کمک میکند دیدگاههای کاربر و نقاط درد (pain points) را درک کنید.
- فاز همدلی (empathy) در طراحی UX / چگونه با کاربران همدلی کنیم؟
- چگونه افراد مناسبی را برای شرکت در مصاحبه UX جذب کنیم؟
- چطور یک مصاحبه موفق با کاربران انجام دهیم؟
- چطور مصاحبه با کاربران را مستندسازی کنیم؟
- نقشه همدلی (empathy map) چیست و چه کاربردی در طراحی UX دارد؟
- نقاط درد کاربر (user pain points) چیست و چه کاربردی در طراحی UX دارد؟
- پرسونا چیست و چه کاربردی در UXD دارد؟
هفته 3: ایجاد داستانهای کاربر و نقشههای سفر کاربر (Creating user stories and user journey maps)
شما به همدردی با کاربران برنامه تلفن همراهی که بعداً طراحی خواهید کرد، ادامه خواهید داد. شما داستانهای کاربر (user stories) را میسازید و نقشههای سفر کاربر (user journey maps) را توسعه میدهید. همچنین در مورد اهمیت در نظر گرفتن دسترسی (accessibility) در هنگام همدلی با کاربران یاد خواهید گرفت.
- یوزر استوری چیست؟ چطور user story بنویسیم؟
- اهمیت کاربران Edge Case در بهبود طراحی تجربه کاربری
- نقشه سفر کاربر چیست؟ چگونه journey map را ترسیم کنیم؟
- چطور accessibility را در طول تحقیقات کاربر در نظر بگیرید
- اثر curb cut (بریدگی جدول) در UX به چه معناست؟
هفته چهارم: تعریف مسائل کاربر (Defining user problems)
تمام کارهای شما برای همدلی با کاربران به شما کمک میکند تا مشکلی را که کاربران با آن روبرو هستند تعریف کنید. در این بخش از دوره، از مرحله همدلی به مرحله تعریف فرآیند طراحی حرکت خواهید کرد. برای تعریف مسئلهای که طرحهای شما حل میکند، یک بیان مسئله (problem statement)، یک بیان فرضیه (hypothesis statement) و یک ارزش پیشنهادی (value proposition) ایجاد میکنید. علاوه بر این، نحوه تأثیرگذاری روانشناسی و عوامل انسانی بر طراحی را بررسی خواهید کرد.
- فاز define در تفکر طراحی: آشنایی با problem statements و hypothesis statementsا problem statements
- ارزش پیشنهادی (value proposition) در طرحی UX
- تاثیر روانشناسی و فاکتورهای انسانی (human factors) در طراحی تجربه کاربری
هفته پنجم: ایدهپردازی راه حلهای طراحی (Ideating design solutions)
به مرحله سوم فرآیند طراحی بروید: ایده پردازی. شما همه چیز درباره کاربران و مسائلی که با آن روبرو هستند را در نظر خواهید گرفت تا ایدههای طوفان فکری برای راه حلهای طراحی داشته باشید.
به خاطر داشته باشید که اگر میخواهید گواهی طراحی UX گوگل را بدست آورید، باید تمام چالشهای هفتگی را در تمام بخشهای دوره تکمیل کرده و نمره 80 ٪ یا بالاتر کسب کنید.
- فاز ایدهپردازی (design ideation) در فرآیند طراحی UX
- چرا باید رقبا را تحلیل کنیم؟ مزایا و معایب تخلیل رقبا چیست؟
- مراحل انجام تحلیل رقبا در طراحی UX
- چطور تحلیل رقبا را به تیم و مشتری ارائه کنیم؟
- چطور از دادههای تحلیل رقبا برای ایدهپردازی استفاده کنیم؟
- روشهای طوفان فکری در ایدهپردازی | آشنایی با HMW و Crazy Eights
دیدگاه خود را بنویسید