وقتی تصمیم به انجام مصاحبه برای تحقیقات UX می‌گیرید، ممکن است از خود بپرسید: چگونه می‌توانم افراد مناسبی را برای شرکت در مصاحبه جذب کنم؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

اهداف مصاحبه را تعیین کنید

شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهید، هم برای شما و هم برای شرکت کنندگان ارزشمند است. برای استفاده بهینه از وقت خود، باید اهداف روشنی را برای مصاحبه تعیین کنید. به عنوان یک طراح UX، چه چیزی می‌خواهید از مصاحبه‌ها یاد بگیرید؟ آیا مشکلات کاربر یا نقاط دردناک خاصی وجود دارد که باید با آنها همدلی کنید؟

در اینجا چند نمونه از اهداف تحقیقاتی رایج در مورد همدلی با کاربران آورده شده است:

  • من می خواهم فرآیندها و احساساتی را که مردم در مورد مشکلی که محصول من سعی در حل آن دارد تجربه می‌کنند، درک کنم.
  • من می‌خواهم رفتارها و تجربیات مشترک کاربران را با وظایفی که محصول من سعی دارد به آنها رسیدگی کند، شناسایی کنم.
  • من می‌خواهم نیازها و ناامیدی‌های کاربر را در رابطه با محصولی که طراحی می‌کنم، درک کنم.

از تست غربالگر برای انتخاب نمونه نماینده شرکت‌کنندگان استفاده کنید

شرکت‌کنندگانی که برای یک مطالعه تحقیقاتی انتخاب می‌کنید باید بر اساس اهداف تحقیقاتی شما و کاربران هدف محصولی که طراحی می‌کنید باشد. بهترین راه برای بررسی اینکه آیا شرکت‌کنندگان بالقوه دارای ویژگی‌های مورد نظر مطالعه هستند و مجموعه‌ای از پیشینه‌ها را نشان می‌دهند، ارسال یک نظرسنجی غربالگر است. نظرسنجی غربالگر فهرست دقیقی از سؤالات است که به محققان کمک می‌کند تعیین کنند آیا شرکت‌کنندگان بالقوه الزامات مطالعه تحقیقاتی را برآورده می‌کنند یا خیر.

برای اهداف این دوره، شما نیازی به ایجاد نظرسنجی غربالگری ندارید، اما ابزار خوبی برای آشنایی با آن برای آینده است.

غربالگری شرکت‌کنندگان اغلب مستلزم جمع آوری اطلاعات جمعیتی (demographics) است که ویژگی‌های یک گروه یا فرد است. اطلاعات جمعیتی که ممکن است در نظرسنجی غربالگری درباره آنها بپرسید عبارتند از:

  • سن
  • موقعیت جغرافیایی
  • عنوان شغل یا صنعت
  • جنسیت

مهم است که بدانیم پرسیدن سوالات جمعیت شناختی می‌تواند حساس و چالش برانگیز باشد. نسبت به سوالاتی که در نظرسنجی‌های غربالگری می‌پرسید و نحوه پرسیدن آنها آگاه باشید. سئوالات را به گونه‌ای تنظیم کنید که محترمانه و فراگیر باشد، و اگر سؤالات مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی است، آنها را اختیاری کنید. ممکن است بخواهید پیشگفتار سؤالات جمعیت شناختی را با توضیح کوتاهی در مورد چرایی سؤال مطرح کنید. به عنوان مثال، «ما این سؤالات را می‌پرسیم تا مطمئن شویم که با گروه متنوعی از مردم ارتباط برقرار می‌کنیم».

مصاحبه با شرکت‌کنندگان با سوابق، دیدگاه‌ها و توانایی‌های متنوع بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که طرح‌های شما دسترس‌پذیر و عادلانه هستند. هنگام شروع جذب افراد برای مصاحبه، همواره هدف خود را برای تشکیل یک نمونه نماینده در نظر داشته باشید. نمونه نماینده زیرمجموعه‌ای از جامعه هدف است که به دنبال منعکس کردن دقیق ویژگی‌های گروه بزرگتر است.

شرکت‌کنندگان در یک نمونه نماینده باید شامل گروه‌های کاربری باشند که معمولاً در تحقیقات قبلی کمتر ارائه شده‌اند. این عدم نمایش اغلب نتیجه سوگیری‌های ناشی از سن، نژاد، جنسیت یا توانایی است. در نهایت، تحقیقاتی که انجام می‌دهید باید به شما کمک کند تا تجربیات عالی برای همه کاربران ایجاد کنید.

شرکت کنندگان در تحقیق را پیدا کنید

در این مرحله، شما اهداف مصاحبه را تعیین کرده‌اید، سوالات مصاحبه را نوشته‌اید و یک نظرسنجی غربالگری برای پیدا کردن نمونه‌ای نماینده از شرکت‌کنندگان در مطالعه ایجاد کرده‌اید. شما آماده شروع جذب شرکت کنندگان هستید!

نحوه و مکان یافتن شرکت‌کنندگان در مطالعه تحقیقاتی به شرکتی که برای آن کار می‌کنید، نوع محصولی که طراحی می‌کنید، محدودیت‌های زمانی برای تحقیق، بودجه پروژه و دسترسی کاربران هدف بستگی دارد. بر اساس این جزئیات پروژه، شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای یافتن شرکت‌کنندگان در تحقیق انتخاب کنید.

شبکه شخصی

به عنوان یک طراح UX در حال آموزش، شبکه شخصی شما راهی عالی برای یافتن افرادی برای مصاحبه است! به خانواده، دوستان یا همکارانی فکر کنید که با جمعیت‌شناسی کاربران هدفی که برای آنها طراحی می‌کنید، مناسب هستند.

پایگاه کاربران موجود

اگر در حال انجام تحقیقات و ایجاد طرح‌هایی برای سازمانی با پایگاهی از کاربران موجود هستید، احتمالاً می‌توانید شرکت‌کنندگانی را از آن گروه جذب کنید. ممکن است این مورد برای پروژه فعلی شما در این دوره نباشد، اما استخدام از یک پایگاه کاربری موجود در دنیای واقعی بسیار رایج است.

کاربران آنلاین

شما می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی خود برای یافتن شرکت‌کنندگان در تحقیق استفاده کنید. یا، وبسایت‌هایی وجود دارند که به طور خاص برای ارتباط با شرکت‌کنندگان در تحقیق ایجاد شده‌اند، مانند: UserTesting و User Interviews

همچنین می‌توانید گروه‌های آنلاینی را بیابید که کاربرانی با مشخصات جمعیتی دارند که می‌خواهید با آنها مصاحبه کنید. به عنوان مثال، اگر در حال طراحی یک برنامه برای والدین هستید، ممکن است یک گروه آنلاین در مورد فرزندپروری پیدا کنید.

توجه: قبل از اینکه در یک انجمن آنلاین پستی برای جذب افراد منتشر کنید، مطمئن شوید که قوانین گروه را بررسی کرده‌اید یا از مدیر گروه برای درخواست مشارکت در تحقیق اجازه بخواهید!

تست راهرو

یک راه کمتر رسمی برای جذب افراد این است که شخصاً از آن‌ها بپرسید. می‌توانید از روشی برای جذب افراد استفاده کنید که به عنوان تست راهرو شناخته می‌شود، به این معنی که از افرادی که در «راهرو» عبور می‌کنند بخواهید محصولی را که طراحی می‌کنید امتحان کنند. سعی کنید خود را در مکانی قرار دهید که به احتمال زیاد با مخاطبان هدف محصول خود روبرو شوید،

اگر تعداد کمی از شرکت کنندگان را جذب می‌کنید، اگر زمان محدودی دارید، یا اگر می‌خواهید به صورت رایگان تحقیق کنید، آزمایش راهرو می‌تواند موثر باشد. با این حال، یافتن شرکت‌کنندگان به این روش خطرناک است، زیرا افرادی که از آنها بازخورد می‌گیرید ممکن است تمام ویژگی‌های کاربران بالقوه محصول شما را نداشته باشند.

آژانس های جذب شخص ثالث

برخی از سازمان‌ها بودجه ای برای استخدام  این آژانس‌های دارند. آژانس‌های جذب مفید هستند زیرا در وقت شما صرفه‌جویی می‌کنند و اغلب می‌توانند به کاربران مختلف دسترسی پیدا کنند.

با شرکت کنندگان تماس بگیرید

هنگامی که شرکت کنندگان بالقوه تحقیق را شناسایی کردید، ایمیلی ارسال کنید که پروژه و شما را به عنوان محقق معرفی کند. اگر بودجه‌ای -مانند یک کارت هدیه- برای ایجاد انگیزه یا تشویق افراد به شرکت در مطالعه تحقیقاتی دارید، آن را نیز در ایمیل وارد کنید.

در اینجا نمونه‌ای از ایمیلی که می‌تواند برای شرکت‌کنندگان بالقوه تحقیق ارسال شود آورده شده است:

سلام [نام شرکت کننده]،

من در حال حاضر روی پروژه‌ای برای یک دوره آموزشی کار می‌کنم که در آن باید مصاحبه‌هایی در مورد [توضیح پروژه] انجام دهم.

مشارکت شما در مطالعه پژوهشی برای کمک به ما بسیار ارزشمند خواهد بود [خلاصه اهداف پروژه]. جزئیات این مطالعه در زیر به اشتراک گذاشته شده است.

مکان: [آدرس و لینک به نقشه]

تاریخ مطالعه: [محدوده تاریخ]

زمان: [محدوده زمانی]

طول جلسه: [طول زمان تخمینی برای هر مصاحبه]

با اجازه شما، ما هر مصاحبه را ضبط می کنیم تا به ما در تصمیم‌گیری برای بهبود محصول خود کمک کند. موارد ضبط شده فقط با اعضای تیم پروژه برای محدوده این پروژه به اشتراک گذاشته خواهد شد. یک فرم رضایت به این ایمیل ضمیمه شده است که باید آن را امضا کرده و دوباره ارسال کنید.

اگر سوالی دارید، لطفاً از طریق ایمیل در [آدرس ایمیل شما] با من تماس بگیرید.

اگر مایل به مصاحبه هستید، لطفاً زمانی که بین [تاریخ مطالعه] و ساعت [محدوده زمانی مطالعه] در دسترس هستید، به من اطلاع دهید.

خالصانه،

[اسم شما]

رضایت کتبی قبلی برای ضبط مصاحبه الزامی است، بنابراین حتماً یک فرم رضایت‌نامه را به ایمیل پیوست کنید. اگر شرکت‌کننده صغیر باشد یا طبق قوانین قابل اجرا قادر به رضایت نباشد، رضایت کتبی از والدین یا قیم شرکت‌کننده لازم است. می‌توانید از این تمپلیت استفاده کنید.

پس از اینکه افراد را برای مصاحبه تایید کردید، ایده خوبی است که یک هفته قبل از مصاحبه و شب قبل از مصاحبه یادآوری‌های ایمیلی ارسال کنید. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید افرادی که پیدا کرده‌اید واقعاً برای مصاحبه حضور پیدا می‌کنند!

سوالات مصاحبه را بنویسید

با در نظر گرفتن اهداف مصاحبه، می‌توانید سوالاتی را بنویسید که در طول مصاحبه از افراد واقعی خواهید پرسید. هرچه سؤالات مصاحبه با اهداف شما هماهنگ‌تر باشد، داده‌هایی که به دست می‌آورید مفیدتر خواهد بود.

هنگام نوشتن سؤالات مصاحبه، چند روش برتر وجود دارد که باید در نظر داشت:

سوالات باز بپرسید

سؤالات باز به فرد مصاحبه‌شونده اجازه می‌دهد به جای «بله» یا «نه» ساده، آزادانه پاسخ دهد. به خاطر داشته باشید سؤالاتی که در طول مصاحبه می‌پرسید نباید شرکت‌کنندگان را به سمت پاسخ دلخواه شما سوق دهد یا تحت فشار قرار دهد. در عوض، پرسیدن سؤالات باز به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا افکار و دیدگاه‌های واقعی خود را به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: انواع سوگیری (bias) در تحقیقات UX

سوالات را کوتاه و ساده نگه دارید

برای شرکت‌کنندگان در مصاحبه باید آسان باشد که بفهمند چه می‌پرسید.

سوالات دنباله‌دار بپرسید

در طول مرحله همدلی فرآیند طراحی، مصاحبه‌ها باید محاوره‌ای باشد، بنابراین تشویق شرکت‌کنندگان به توضیح بیشتر بهترین روش است. بعد از اینکه شرکت‌کننده به یک سوال مصاحبه پاسخ داد، از آنها بپرسید “چرا؟” یا از عبارت “درباره آن بیشتر به من بگویید” استفاده کنید تا مکالمه جریان داشته باشد.

مطالعه بیشتر: رایج‌ترین روش‌های تحقیق مورد استفاده در طراحی UX

در پایان

در ادامه می‌توانید یک نمونه مثالی از مصاحبه را ببینید:

اهداف مصاحبه:

  • من می‌خواهم چالش‌های رایجی را که افراد در تلاش برای مدیریت برنامه‌های شلوغ و برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی خود با آن‌ها مواجه هستند، درک کنم.
  • من می‌خواهم ناامیدی‌هایی را که مردم در طول فرآیند سفارش از یک رستوران تجربه می‌کنند، شناسایی کنم.

سوالات مصاحبه:

  • آیا می توانید برنامه فعلی خود را توضیح دهید که چگونه بین مسئولیت‌های خود و برنامه‌ریزی وعده غذایی تعادل برقرار می‌کنید؟
  • چند وقت یکبار از یک رستوران غذا سفارش می‌دهید؟ وقتی این کار را انجام می‌دهید، انگیزه شما برای انجام این کار چیست؟
  • در فرآیند سفارش با چه چالش‌هایی روبرو هستید؟ چه احساسی به شما دست می‌دهد؟
  • آیا راهی وجود دارد که احساس کنید این چالش‌ها می‌توانند حل شوند؟

ویژگی‌های شرکت‌کنندگان هدف:

  • سنین 18-62
  • در مناطق شهری یا حومه شهر زندگی می‌کند
  • افرادی که حداقل هفته‌ای یک بار از رستوران‌ها غذا سفارش می‌دهند
  • شرکت‌کنندگان از جنس‌های مختلف را شامل شود
  • شرکت‌کنندگانی با توانایی‌های مختلف را شامل شود

ارزیابی نمونه

در این نمونه، اهداف مصاحبه مختص اپلیکیشن تعریف شد. در این مورد، هدف این بود که درباره چالش‌هایی که افراد در تلاش برای مدیریت برنامه‌های شلوغ و برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی تجربه می‌کنند، و همچنین برخی از ناامیدی‌هایی که هنگام سفارش از رستوران تجربه می‌کنند، اطلاعاتی کسب شود. درک این اهداف در مصاحبه به محققان کمک کرد تا نیازها و تلاش‌های کاربرانی را که برنامه هدف قرار می‌دهد درک کنند.

هنگام انتخاب شرکت‌کنندگان برای مصاحبه، ویژگی‌های خاص شرکت‌کننده شناسایی شد تا اطمینان حاصل شود که یک نمونه نماینده مصاحبه شده است. برای این مثال، شرکت‌کننده‌ای که با او مصاحبه شد، رینا، یک امدادگر 37 ساله از حومه‌ای در نزدیکی دنور، کلرادو بود که چندین شب در هفته بیرون غذا می‌خورد و برنامه شلوغی دارد. مهم است که هنگام انجام مصاحبه‌ها، گروهی از کاربران متنوع اما هدفمند را برای دریافت بهترین داده‌ها انتخاب شوند.

برای برنامه پیتزا Zia، شرکت‌کنندگان ایده‌آل افرادی با توانایی‌ها و جنسیت‌های مختلف بودند که بین ۱۸ تا ۶۲ سال سن دارند، حداقل هفته‌ای یک بار از رستوران‌ها غذا سفارش می‌دهند و در مناطق شهری یا حومه شهر زندگی می‌کنند.

سپس سوالات مصاحبه بر اساس اهداف مشخص شده در ابتدای فرآیند نوشته شد. این سؤالات به گونه‌ای نوشته شده بودند که پایان باز داشته باشد تا مکالمه مفصلی را ایجاد کنند. همچنین سوالات در طول مصاحبه، به وضوح بیان شدند تا بتوان آنها را به راحتی درک کرد.

تحقیق بخشی ضروری از فرآیند طراحی UX و همدلی با کاربران است. صرف زمان برای ترسیم اهداف تحقیق و جذب نمونه‌ای نماینده از شرکت‌کنندگان به اطمینان از ارزشمند بودن بازخوردی که به دست می‌آورید کمک می‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری درباره انجام مصاحبه با کاربران می‌پردازیم.