تا کنون، شما در مورد مبانی طراحی UX، چارچوبهای رایج طراحی UX و طراحی کاربر محور یاد گرفتهاید. همچنین مدتی را با همکارم شابی گذراندید تا طراحی مبتنی بر عدالت و اهمیت دسترسی در فرآیند طراحی را درک کنید. اکنون زمان آن است که در مورد دنیای اسپرینتهای طراحی (design sprints)، از جمله مراحل یک design sprint و نحوه برنامهریزی و شرکت در آن، اطلاعات کسب کنید. شما همچنین در مورد نگاه گذشتهنگر (retrospective) یاد خواهید گرفت که راهی برای نمایش design sprint و شناسایی نقاط قابل بهبود برای پیادهسازی در طرحهایتان است.
بیایید با کمی ورزش شروع کنیم. به اتاقی که در حال حاضر در آن هستید نگاهی بیندازید. به شکل میز خود توجه کنید و ارگونومی صندلیتان؟ در مورد دستگاهی که در حال حاضر برای پخش این ویدیو استفاده میکنید چطور؟
همه آن چیزها و تقریباً هر چیز دیگری در اطراف شما به عنوان یک مسئله طراحی (design problem) یا چالش طراحی (design challenge) شروع شدهاند. بنابراین، چگونه چیزی از یک چالش طراحی به یک محصول واقعی کاربر محور تبدیل میشود؟ یک راهحل از طریق design sprints است. یک design sprints فرآیندی 5 مرحلهای در یک بازه زمانی محدود است که معمولاً در در طول پنج روز کاری با 8 ساعت کار در هر روز انجام میشودو
هدف از design sprint، حل یک چالش طراحی حیاتی از طریق طراحی، نمونهسازی و آزمایش ایدهها با کاربران است. در Google، ما از اسپرینتهای طراحی برای پاسخ به سؤالات، تعریف مسیرهای محصول، کشف استراتژیهای بین تیمی و حتی ایجاد فرهنگ تیمی استفاده میکنیم.
به عنوان مثال، من اخیراً بخشی از یک design sprint برای گزارش شفافیت Google بودم. هدف این بود که درک بهتری از نحوه تجربه کاربران از گزارشها داشته باشیم. ما همچنین در مورد اهداف، ارزشها و چشمانداز آینده وبسایت بحث کردیم.
اسپرینتهای طراحی به طور کلی شامل پنج مرحله است:
- درک (understand)
- ایدهپردازی (ideate)
- تصمیمگیری (decide)
- نمونه اولیه (prototype)
- و آزمایش (test)
چه چیزی باعث میشود یک design sprint تا این اندازه مفید باشد؟ اول اینکه design sprint باعث صرفهجویی در زمان میشود. با یک اسپرینت، تیم شما میتواند فرآیند تصمیمگیری را از چند ماه به یک هفته کاهش دهد. اسپرینتها همچنین مسیری موثر برای عرضه محصول به بازار ایجاد میکنند. اسپرینتها کاربر را در اولویت قرار میدهند و نیازهای او را در مرکز قرار میدهند. اسپرینتها به شما این امکان را میدهند که محصول را آزمایش کنید و از واکنشهای کاربر پیش از اینکه تصمیمات حیاتی و پرهزینه بگیرید باخبر شوید.
با تمام این مزایا، شما فکر میکنید که هر تیم محصولی بخواهد اسپرینتهای طراحی را اجرا کند، اما همیشه اینطور نیست. قبل از شروع به design sprint، باید چالش طراحی خود را مرور کنید و این سوالات کلیدی را از خود بپرسید:
- آیا راه حلهای بالقوه زیادی برای چالش طراحی شما وجود دارد؟
- آیا افراد متعدد از چندین تیم باید در مورد یک چالش طراحی تصمیمگیری کنند؟
- آیا اسکوپ چالش طراحی به اندازه کافی گسترده است که نیاز به design sprint داشته باشد؟
اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، یک design sprint ممکن است حرکت درستی باشد.
5 مرحله design sprint
دوباره بیایید به آن پنج مرحله طراحی اسپرینت که قبلاً معرفی کردیم فکر کنیم: درک، ایدهپردازی، تصمیمگیری، نمونهسازی اولیه و آزمایش.
اکنون ما فراتر از مقدمهها میرویم و واقعاً هر مرحله را میشناسیم. یک design sprint سنتی پنج روز طول میکشد و هر مرحله حداکثر یک روز کامل طول میکشد. همکاری خلاقانه هسته اصلی هر مرحله است. بیایید بررسی کنیم که چگونه یک تیم ممکن است یک design sprint را انجام دهد.
خُب، تصور کنید شما یک طراح UX برای شرکتی به نام Cycling Enthusiasts هستید. آخرین برنامه شما به دوچرخهسواران امکان میدهد مسافت طی شده و کالری سوزانده شده خود را پیگیری کنند. متأسفانه، فروش اپلیکیشنها شروع به کاهش کرده است و این مسئلهایست که باید آن را حل کنید. بنابراین، چگونه یک design sprint میتواند این مشکل را حل کند؟ بیایید دریابیم.
1. درک درست مراحل اسپرینت شما را در مسیر درست قرار میدهد و به تیم شما کمک میکند تصویر واضحی از چالش طراحی داشته باشد. تیم شما برای یادگیری از کارشناسان و شرکت در بحثهای خلاقانه با افراد مختلف از بخشها و صنایع دیگر زمان میگذارد. این مرحله به شما کمک میکند تا چالش طراحی را با وضوح بیشتری درک کنید.
اما اولین قانون طراحی UX چیست؟ کاربر اول است. این بدان معناست که هر کاری که تیم شما در طول اسپرینت انجام میدهد باید روی کاربر متمرکز شود. بنابراین اکنون تیم شما چالش طراحی را درک میکند. برای اسپرینت تخیلی ما، بیایید بگوییم که فروش در حال کاهش است زیرا برنامه چیز جدیدی به دوچرخهسواران ارائه نمیدهد.
2. تیم شما فاز دو design sprint را شروع میکند، یعنی ایدهپردازی راهحلها. برای به جریان انداختن ایدههای خلاقانه، این مرحله را با ارائه ایدهها برای ایجاد راهحل شروع میکنید. هنگامی که تیم را به فکر انداختید، هر شرکتکننده برای طرح و ارائه ایدههای خود زمان میگذارد. در اینجا نگران مهارتهای طراحی خود نباشید، ایده چیزی است که اهمیت دارد.
علاوه بر تمام ایدهپردازیهایی که در فاز دو اتفاق میافتد، باید برنامهریزی برای آزمایش کاربر را نیز شروع کنید، که در فاز پنج اسپرینت اتفاق میافتد. در طول آزمایش کاربر، گروه متنوعی از افراد محصول شما را آزمایش میکنند و بازخورد ارائه میکنند. برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید همین الان شروع به جذب کاربرانی کنید که متناسب با هدف شما هستند، بنابراین اسپرینت طبق برنامه باقی میماند.
3. زمانی که به فاز سه برسید، راه حلهای بالقوه زیادی برای چالش طراحی خود دارید. حالا وقت آن است که تصمیم بگیرید کدام راه حل را میخواهید بسازید. تیم برنامه دوچرخه سواری شما با هم در مورد هر راه حل ممکن بحث میکنند و در نهایت در مورد راه حلی تصمیم میگیرند که به احتمال زیاد کاربران را هیجانزده و فروش را افزایش میدهد.به عنوان مثال، این راه حل ممکن است یک ویژگی باشد که از موقعیت مکانی دوچرخهسوار استفاده میکند تا چندین مسیر سفارشی که اهداف تناسب اندام او را برآورده میکند برایش ایجاد کند.
خیلی جالب به نظر می رسد، درست است؟
در نهایت، روز را با ایجاد یک طرح گام به گام برای ایجاد پروتوتایچپ خود به پایان میرسانید.
4. در فاز چهار زمان ایجاد نمونه اولیه است. اکنون آماده ساخت اولین نسخه از ویژگی جدید برنامه خود هستید. در پایان این مرحله، شما به محصول نهایی نیاز ندارید، فقط به چیزی واقعبینانه برای آزمایش با کاربران نیاز دارید. با تمرکز تنها بر روی آنچه کاربر روی صفحه نمایش خود تجربه میکند، تیم شما یک نمونه اولیه از ویژگی جدید مسیرهای سفارشی شده ایجاد میکند.
موفق باشی! در طول این مرحله، با تأیید برنامه آزمون، نهایی کردن سؤالات مصاحبه و اطمینان از اینکه نمونه اولیه شما آماده است، آمادهسازی برای آزمایش کاربر را نیز به پایان میرسانید.
5. خُب، هفته شلوغی بود، اما تو این کار را کردی. شما به مرحله نهایی میرسید: آزمایش. اکنون زمان آن رسیده است که نمونه اولیه خود را در معرض دید کاربران قرار دهید.
همانطور که کاربران نمونه اولیه شما را آزمایش میکنند، نحوه واکنش آنها را مشاهده میکنید و سپس در مورد تجربیاتشان با آنها مصاحبه میکنید. در این مرحله تیم شما بینش مهمی در مورد تغییراتی که باید قبل از راهاندازی ویژگی جدید ایجاد شود، به دست میآورد.
به طور خلاصه پنج مرحله از اسپرینتهای طراحی عبارتند از: درک دامنه چالش طراحی، ایدهپردازی راه حلهای ممکن و تصمیمگیری در مورد عملیترین راه حل.
یک پروتوتایپ قابل اجرا ایجاد کنید و در نهایت آن را با کاربران واقعی آزمایش کنید. تبریک میگویم، شما توانستید به پایان design sprint برسید. اکنون تیم شما دقیقاً میداند قبل از راهاندازی ویژگی جدید برنامه دوچرخهسواری، چه چیزی را باید تنظیم کند.
design sprintها بخش بزرگی از دنیای طراحی UX هستند، بنابراین احتمالاً در بسیاری از آنها شرکت خواهید کرد و حتی روزی تعدادی را رهبری خواهید کرد. در آینده، توضیح خواهیم داد که چرا اسپرینتهای طراحی برای طراحان UX مفید هستند.
مزایای design sprint چیست؟
آیا برای یادگیری بیشتر در مورد design sprint آماده هستید؟ من هم همینطور. از فناوری گرفته تا امور مالی و خرده فروشی، شرکتهای آینده در انواع صنایع مختلف از design sprint برای حل مشکلات پیچیده استفاده میکنند. به عبارت دیگر، اسپرینتها تقریباً یک تغییر بازی هستند. اما چه چیزی design sprint را سودمند میکند؟ چرا آنها اینقدر محبوب هستند؟ در اینجا چیزی است که چند طراح تجربه کاربری UX به آن اشاره کردهاند.
اول، در design sprint، همه چیز به کاربر مربوط میشود. شرکتکنندگان اسپرینت مطمئن میشوند که چالش طراحی همیشه بر روی کاربر و نیازهای او متمرکز است. در نهایت، این کاربران هستند که در نهایت تصمیم میگیرند که آیا محصول شما موفق است، درست است؟
دوم، design sprint برای همه افراد حاضر در اتاق ارزش قائل است: از کارآموز اداری گرفته تا ذینفعان ارشد، از جمله افرادی از رشتهها و سطوح مختلف تجربه، بخش کلیدی از این فرآیند هستند. چرا؟ زیرا در نظر گرفتن تمام زوایای مسئله و راه حل به این معنی است که بهترین ایدهها به اوج میرسند.
در مرحله بعد، design sprint به تیم اصلی زمان میدهد تا تنها روی یک چالش طراحی تمرکز کند. در مورد آن فکر کنید: پنج روز کاری کاملاً به همکاری خلاقانه بدون حواس پرتی و بدون ابزار اختصاص داده شده است. و این دقیقا دستور العملیست که این روزها برای حل مسائل جدی توصیه میکنند.
همچنین، اسپرینتها خطر اولین حضور ناموفق در بازار را کاهش میدهند، زیرا تیم بازخوردی از کاربران واقعی دریافت میکند و میتواند تنظیمات مهمی را قبل از عرضه محصول انجام دهد.
و در نهایت، اسپرینتها همه کاره هستند زیرا میتوانند در هر نقطه از پروژه شما برنامهریزی شوند. وقتی چالشی پیش میآید، همیشه گزینه design sprint را در جیب پشتی خود دارید.
اگر به دنبال یادگیری عمیقتر درباره design sprint هستید این منابع را بررسی کنید:
Design Sprint Kit
case studies
templates for decks and activities
article on Medium about the importance of design sprints
یا برای اینکه واقعاً الهام بگیرید، کتاب Sprint را بخوانید. این کتاب توسط خالق design sprint و کارمند سابق گوگل، جیک کنپ نوشته شده است.!
نقش یک طراح سطح ابتدایی در اسپرینتها
اگر بهتازگی بهعنوان یک طراح UX شروع کردهاید، ممکن است کنجکاو باشید تا در مورد نقش یک طراح UX سطح ابتدایی در یک اسپرینت بدانید.
در مرحله بعد، درباره چگونگی برنامهریزی یک اسپرینت موثر تمرکز کنیم.
دیدگاه خود را بنویسید