به عنوان یک طراح UX، شما همیشه بر روی کاربر تمرکز خواهد داشت. در این مطلب، شما در مورد مرحله اول فرآیند طراحی، همدلی با کاربران، که برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی بسیار مهم است، یاد خواهید گرفت. برای همدلی با کاربران و درک نقاط درد آنها، باید با افراد واقعی که ممکن است از محصولی که شما طراحی می کنید استفاده کنند، مصاحبه کنید.
آماده شدن برای مصاحبه
چه به صورت حضوری یا آنلاین مصاحبه کنید، مهم است که قبل از صحبت با کاربران واقعی آماده باشید. شما میخواهید از زمان محدود خود حداکثر استفاده را ببرید و تا جایی که میتوانید در مورد دیدگاههای منحصر به فرد آنها بیاموزید. در اینجا چند کار وجود دارد که میتوانید برای آماده شدن برای مصاحبه انجام دهید:
متن سوالات مصاحبه را آماده کنید
فهرستی از سوالات تهیه کنید که میخواهید از همه کاربرانی که با آنها مصاحبه میکنید بپرسید. این بهترین روش برای ثابت نگه داشتن سؤالات مصاحبه در بین کاربران است، اما این لیست سؤالات فقط یک راهنما است. در صورت لزوم میتوانید از سوالاتی که آماده کردهاید منحرف شوید تا در مورد کاربر و نقاط درد او بیشتر بدانید.
وسایل را جمع آوری کنید
چک لیستی از مواردی که برای مصاحبه به آن نیاز دارید ایجاد کنید، مانند کامپیوتر، فهرست چاپی سوالات، یا کاغذ و مداد. اگر در طول مصاحبه از تجهیزات یا فناوری جدید استفاده می کنید، مطمئن شوید که از قبل چگونه کار می کند.
در مورد کاربران تحقیق کنید
برای کسب اطلاعات هرچه بیشتر در مورد افرادی که با آنها مصاحبه میکنید، وقت بگذارید. اگر کاربرانی که در حال آماده شدن برای مصاحبه هستند اطلاعات شخصی خود را قبل از مصاحبه ارائه میدهند، حتما به آن توجه داشته باشید. این اطلاعات ممکن است شامل نام، اطلاعات جمعیت شناختی، تجربه مرتبط با محصولی که طراحی میکنید، یا جزئیاتی در مورد نحوه یادگیری آنها در مورد مصاحبه باشد. میتوانید از این اطلاعات برای گسترش مکالمه در طول مصاحبه و ایجاد یک رابطه استفاده کنید. وقتی برای سازمانی کار میکنید، میتوانید شرکتکنندگان را در سایتهایی مانند LinkedIn نیز بررسی کنید تا تأیید کنید که آنهایی هستند که میگویند.
تمرین کنید
همیشه ایده خوبی است که قبل از انجام یک مصاحبه واقعی، ارائه سوالاتتان را تمرین کنید. این به شما زمان میدهد تا در سؤالاتی که میخواهید بپرسید تغییراتی ایجاد کنید و کمک میکند تا اطمینان حاصل کنید که مصاحبهها به خوبی انجام میشوند. همچنین تمرین کردن روش خوبی برای این است که تعیین کنید آیا طول مصاحبه مناسب است یا نیاز به اضافه کردن یا حذف سوالات از لیست خود دارید؟ میتوانید پرسیدن سؤالات مصاحبه را در مقابل آینه یا با یک همکار مورد اعتماد تمرین کنید.
با شرکت کننده ملاقات کنید
کاربر و محقق در حالی که محقق می گوید “روزتان چگونه بوده است” دست میدهند؟
اولین برداشت مهم است! چطور یک مصاحبه موفقیتآمیز داشته باشید؟ در اینجا چند راهکار وجود دارد که میتوانید هنگام ملاقات با شرکتکنندگان در مصاحبه انجام دهید:
یک رابطه ایجاد کنید
ایجاد یک رابطه خوب یعنی ایجاد یک تعامل حرفهای، اما دوستانه. ایجاد مکالمه سبک، مانند پرسیدن اینکه روز کاربر چگونه بوده است، میتواند به برقراری رابطه قبل از شروع مصاحبه کمک کند. سؤالات ساده و حرکات خوشامدگویی میتواند کاربر را راحت کند، که به او کمک میکند احساسات واقعی خود را پس از شروع مصاحبه به اشتراک بگذارد.
به دلیل حضور کاربران از آنها تشکر کنید
قبل از شروع مصاحبه، از افرادی که با آنها مصاحبه میکنید به خاطر وقت گذاشتن برای ملاقات با شما و به اشتراک گذاشتن دیدگاههایشان تشکر کنید. تشکر از کاربران بخشی از ایجاد یک رابطه خوب است و میتواند به آنها کمک کند تا احساس کنند نظراتشان ارزشمند است.
اطلاعات جزئی اولیه را جمع آوری کنید
هنگام ملاقات با کاربران، به یاد داشته باشید که در مورد اطلاعات اولیه مرتبط با مصاحبه، مانند نام یا مشخصات دموگرافیک آنها، سؤال کنید.
انجام مصاحبه
انجام مصاحبه به عنوان راهی برای همدلی با کاربران است. بسیار مهم است که در طول مصاحبه کاربر احساس راحتی کند و شما بتوانید سؤالات زیادی بپرسد. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام انجام مصاحبه باید در نظر داشته باشید:
آداب مصاحبه را رعایت کنید
در حین پرسیدن سوال به شیوهای واضح و مختصر صحبت کنید و بدون توجه به اینکه کاربران چگونه به یک سوال پاسخ میدهند حرفهای بمانید. در حالی که کاربران دیدگاههای خود را به اشتراک میگذارند، با انجام دادن کارهایی مثل تکان دادن سر، برقراری تماس چشمی مناسب یا نوشتن یادداشت نشان دهید که فعالانه گوش میدهید.
سوالات باز بپرسید
از پرسیدن سوالاتی که منجر به پاسخ ساده “بله” یا “خیر” میشود خودداری کنید. در عوض، سؤالاتی بپرسید که با «چرا» شروع میشوند. به عنوان مثال، از پرسیدن “آیا دوست دارید به کتابخانه بروید؟” اجتناب کنید و در عوض بپرسید “چرا دوست دارید یا دوست ندارید به کتابخانه بروید؟”
این کار امکان مکالمات دقیقتری را فراهم میکند و میتواند اطلاعات مفیدی را برای گنجاندن در محصولی که طراحی میکنید نشان دهد. اگر شرکتکننده پاسخ کوتاه «بله» یا «خیر» ارائه میکند، باید یک سؤال بعدی بپرسید تا او را به اشتراکگذاری بیشتر وادار کنید.
یادداشت بردارید
مصاحبهها به سرعت اتفاق میافتند. بدون یادداشتبرداری، بازگویی دقیقاً آنچه شرکتکنندگان بیان کردند تقریباً غیرممکن است! همانطور که در طول مصاحبه شرکتکنندگان را تماشا میکنید و به آنها گوش میدهید، تا جایی که میتوانید ضبط یا یادداشت کنید. داشتن لیست قوی از یادداشتها و مشاهدات برای زمانی که ایدههایی برای حل نقاط درد کاربران ارائه میدهید مفید خواهد بود. در اینجا تعدادی از بهترین روشها برای کمک به یادداشتبرداری در طول مصاحبه آورده شده است:
نقل قولهای قانع کننده را برجسته کنید
واضحترین بخش مصاحبه یادداشتبرداری از آنچه کاربر میگوید است. نقل قولهای جالب شاخصهای قوی در مورد اینکه کاربران واقعا چگونه فکر میکنند و چه احساسی دارند هستند. گنجاندن نقل قولها در نقشههای همدلی یک راه عالی برای نشان دادن چشمانداز دست اول از یک کاربر واقعی است که میتواند بینش ارزشمندی را هنگام شروع طراحی ارائه دهد.
مشاهدات مربوط به شرکتکنندگان را مستند کنید
این مهم است که نه تنها آنچه کاربران میگویند، بلکه خلق و خو، عبارات، زبان بدن و رفتارهای آنها را نیز ثبت کنید. به عوامل بیرونی، مانند سر و صدا یا حواس پرتی، که ممکن است پاسخ های مصاحبه را منحرف کند، توجه ویژهای داشته باشید. همه این مشاهدات در هنگام ایجاد نقشههای همدلی مهم است.
ضبط مصاحبهها
از شرکتکنندگان بپرسید که آیا به شما اجازه میدهند مصاحبه خود را ضبط کنید. اگر آنها موافقت کنند، مصاحبههای ضبط شده میتواند بعداً واقعاً مفید باشد، برای بازبینی بخشهایی از مصاحبه که ممکن است به خاطر نداشته باشید یا یادداشتهای اضافی که میتوانید بعد از پایان مصاحبه بگیرید.
اطلاعات بیشتر: چطور مصاحبه با کاربران را مستندسازی کنیم؟
پس از پرسیدن تمام سوالات مصاحبه، به کاربران فرصت دهید تا نظرات نهایی خود را در مورد مواردی که در طول مصاحبه مورد بحث قرار گرفتهاند، به اشتراک بگذارند. برخی از شرکتکنندگان ممکن است درباره نظرات خود صحبت کنند و بینشهایی را که قبلاً به اشتراک نمیگذاشتند، آشکار کنند.
همچنین به یاد داشته باشید که یک بار دیگر از شرکتکنندگان تشکر کنید. شما میخواهید شرکتکنندگان مصاحبه را ترک کنند و احساس خوبی نسبت به شما، محصول آینده شما و برندی که ممکن است نماینده آن باشید داشته باشند.
مطالب مرتبط:
دیدگاه خود را بنویسید