بیایید خلاصهای سریع از آنچه تا کنون پوشش دادهایم انجام دهیم. ما design sprint را تعریف کردهایم، پنج مرحله اسپرینت را شناختهایم و آنچه را که برای برنامهریزی یک اسپرینت موفق انجام میشود بررسی کردهایم.
اکنون احتمالاً به این فکر میکنید که “این عالی است، اما یک طراح UX مبتدی مانند من در کجای همه اینها قرار میگیرد؟” به عنوان یک طراح سطح ابتدایی UX، شما اسپرینت را رهبری نخواهید کرد، اما نقش مهمی در هر مرحله از اسپرینت ایفا خواهید کرد. بیایید بررسی کنیم که یک هفته design sprint ممکن است برایتان چگونه باشد.
یک طراح UX مبتدی چه نقشی در اسپرینتهای طراحی دارد؟
ابتدا رهبر اسپرینت از همه استقبال میکند و قوانین اسپرینت را وضع میکند. به عنوان مثال، ممکن است مجبور شوید تلفن خود را رها کنید و لپتاپ خود را تا پایان روز بسته نگه دارید. هنگامی که همه شرکتکنندگان مستقر شدند، زمان شروع اسپرینت است.
روز اول مرحله درک (understand) است، جایی که تصویر واضحی از چالش طراحی دریافت خواهید کرد. گفتگوهای کوتاه زیادی توسط کارشناسان وجود خواهد داشت که برای الهام بخشیدن به شما طراحی شدهاند. هر فکری را که دارید یادداشت کنید.
فاز 2 مرحله ایدهپردازی (ideate) است. رهبر اسپرینت، تیم را از طریق فعالیتهای طوفان فکری هدایت میکند تا خلاقیت ایجاد کند و راه حلهای ممکن زیادی برای چالش طراحی ایجاد کند. تمرکز اصلی شما ایدهپردازی و ارائه آنهاست.
فاز 3، مرحله تصمیمگیری (decide) است. تیم شما در مورد راه حلی با بیشترین شانس موفقیت تصمیم میگیرد. به عنوان یک طراح UX مبتدی، در هر مرحله از فرآیند تصمیمگیری شرکت خواهید کرد و به راهحلی که فکر میکنید بیشترین پتانسیل را دارد رای میدهید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در این مرحله، شما همچنین باید از قبل برای آزمایش یا فاز 5 اسپرینت برنامهریزی کنید.
بهعنوان یک طراح UX سطح ابتدایی، ممکن است در برنامهریزی برای آزمایشکنندگان، ایجاد سؤالات نظرسنجی یا مصاحبه و جمعآوری تجهیزات لازم کمک کنید.
فاز 4 نوبت به ایجاد نمونه اولیه (prototype) میرسد. به عنوان یک طراح UX سطح ابتدایی، شما به طور فعال در ایجاد یک نمونه اولیه برای کاربران مشارکت خواهید داشت. شما سوالاتی میپرسید، ایدههایی ارائه میدهید و نمونه اولیه تکمیلشده را بررسی میکنید. همچنین ممکن است کاربران آزمایشی را برای فاز 5 تأیید کنید.
مرحله آزمایش آخرین مرحله از فرآیند است که در آن نمونه اولیه خود را در معرض آزمایش قرار میدهید. ممکن است از شما خواسته شود که با مشاهده و مصاحبه با کاربران، بازخورد کاربران را جمعآوری کنید. این بازخورد به تیم کمک میکند تا بداند قبل از ارائه محصول به بازار چه چیزی را باید اصلاح کند و تمام.
اکنون شما همه چیز را در مورد نقش یک طراح UX سطح ابتدایی در فرآیند اسپرینت یاد گرفتهاید. یک design sprint موفق شما را خسته، اما پرانرژی و مملو از ایدههای جدید میکند.
هنوز اولین اسپرینتی که در آن حضور داشتم را به یاد دارم. ایدههای جالبی به ذهنم رسید، اما ایدههای بد زیادی هم داشتم. نگران نباشید اگر این اتفاق برای شما نیز بیفتد. به همین دلیل است که اعتبار بخشیدن به ایدههای شما با کاربران در فرآیند design sprint انجام میشود. شما ایدههایی خواهید داشت و بقیه اعضای تیم شما نیز همینطور. این یک تلاش تیمی است و در پایان فرآیند، قبل از اجرای آن، درک بهتری از اینکه آیا ایده شما کار میکند یا خیر، خواهید داشت.
در ادامه، در مورد جلسات بازخورد (retrospective) و چرایی اهمیت آن صحبت خواهیم کرد.
دیدگاه خود را بنویسید