توی این مطلب به مفهوم دسترس‌پذیری () محصول در طراحی تجربه کاربری پرداخته میشه. توسط ایشون 😉

نام من Elise است. کاری که ما انجام می‌دهیم بیشتر محصولات Google را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به این ترتیب که ما از طریق روش‌هایی اطمینان حاصل می‌کنیم محصولاتی که ایجاد شده در نهایت، در دسترس و فراگیر هستند. من دوست دارم به تیم‌ها آموزش دهم که تفاوت‌ها، تفاوت‌هایی که در درون انسان‌ها می‌یابیم، ارزش دارد. تفاوت به ما کمک می‌کند خلاقانه فکر کنیم و به ما کمک می‌کند شکاف‌های موجود در محصولات خود را ببینیم.

اغلب وقتی به این شکاف‌ها و بینش‌هایی که از نگاه کردن به افرادی که دنیا را متفاوت تجربه می‌کنند نگاه می‌کنیم، محصولات بهتری می‌سازیم که سازگارتر، ماندگارتر و نوآورانه‌تر هستند.

وقتی در مورد دسترس‌پذیری () صحبت می‌کنیم، در مورد این صحبت می‌کنیم که چگونه یک محصول را برای افرادی با توانایی‌های مختلف (از نظر معلولیت دائمی) در دسترس قرار دهیم.

اما وقتی در مورد طراحی فراگیر (inclusive design) صحبت می‌کنیم، کاری که انجام می‌دهیم این است که به دلیل قابلیت‌های متفاوت کاربران، به دنبال تفاوت، تجربیات و نیازهای متفاوت آنها هستیم. و می‌خواهیم این بینش‌ها را به نحوی که به نفع همه باشد -خواه معلولیت دائمی داشته باشند یا نداشته باشند- به کار بگیریم.

اگر از نظر نحوه انجام وب‌سایت‌ها به عقب برگردیم، آنها قبلاً متن بسیار سنگینی داشتند. قبلا بیشتر شبیه کتاب بودند. و افراد دارای معلولیت، برای سال‌ها، از متن بزرگ‌تر و محتوای کمتر و تکه‌های بسیار کوچک‌تر متن حمایت می‌کردند. و زمانی که شروع به طراحی برای دسترسی‌پذیری کردیم، سایت‌هایی ایجاد کردیم که بسیار راحت‌تر مصرف می‌شدند.

دسترسی به شخصه برای من مهم است، زیرا من کم‌شنوایی دارم، کم‌شنوایی شدید. من در 10 سالگی شروع به از دست دادن شنوایی خود کردم و طی پنج سال پیشرفت کرد تا اینکه به محدوده عمیق رسید. بنابراین، اگر بخواهید دهانتان را بپوشانید و 100 کلمه بگویید، و من هر یک را حدس زدم، ممکن است فقط یکی را درست متوجه شوم. به عنوان فردی که دچار کم‌شنوایی است، دائماً با موقعیت‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنم که باید با دیگران ارتباط برقرار کنم. من از فناوری کمکی به طرق مختلف استفاده می‌کنم.

بیشتر بخوانید: فناوری کمکی (Assistive Technology) در طراحی UX چیست؟

برای مثال زیرنویس برای من با ارزش‌ترین چیز است. من همچنین از چیزهایی مانند Google’s Live Transcribe استفاده می‌کنم که به مکالمات بی‌درنگ با افراد کمک می‌کند. من از Google Meet’s Closed Captions برای کمک به درک جلساتی که با همکارانم دارم استفاده می‌کنم. همچنین چیزی به نام InnoCaption وجود دارد که تماس‌های تلفنی را با استفاده از یک رونویس‌کننده زنده شرح می‌دهد. که به کلی دنیای من را تغییر داد. چون قبل از ایجاد آن، نمی‌توانستم از تلفن استفاده کنم. و این چیزی بود که واقعاً توانایی‌های من را در محیط کار مسدود می‌کرد.

اولین توصیه این است که در تمام فرآیندهای توسعه محصول خود، کاربران متفاوت را در نظر بگیرید. اینجا جایی است که شما بینش بسیار ارزشمندی را به دست خواهید آورد. این باید بخشی عادی از روند توسعه شما باشد. این نباید یک افزونه باشد. باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد.

اما من فکر می‌کنم، همچنین، بسیار مهم است که شبکه خود را متنوع کنید. شروع به شناخت افرادی کنید که با شما متفاوت هستند، شروع به یادگیری از آنها کنید. از آنها بپرسید که تجربیاتشان در مورد فناوری‌های مختلف در طول زندگی‌شان چگونه است. یادگیری این تجربیات منحصر به فرد چیزی است که باعث می‌شود فرصت‌هایی برای طراحی عالی در محصولات خود مشاهده کنید.

بیشنر بخوانید: آشنایی با 3 فریم‌ورک کاربر محور در طراحی UX

منابع اضافی در مورد طراحی برای accessibility بیشتر

شما در حال درک اهمیت accessibility هستید یعنی طراحی محصولات، دستگاه‌ها یا خدمات برای افرادی که دارای معلولیت هستند. طرح‌های accessible به کاربران با توانایی‌های متنوع اجازه می‌دهد تا محصول شما را درک و از آن استفاده کنند.

یکی از راه‌های همدلی بهتر با کاربرانی که خود را دارای معلولیت می‌دانند، آزمایش با فناوری‌های کمکی است – که شامل هر محصول، تجهیزات یا سیستمی است که یادگیری، کار و زندگی روزمره افراد دارای معلولیت را بهبود می‌دهد.

هنگامی که در حال طراحی تجربیات دیجیتال مانند وبسایت‌ها و برنامه‌ها هستید، مهم است که با انواع فناوری‌های کمکی (AT) که افراد ممکن است برای دسترسی به آن استفاده کنند، آشنا شوید. تقریباً همه دستگاه‌ها – به‌ویژه رایانه‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند– در بازار امروزی دارای نوعی پشتیبانی دسترسی هستند.

به عنوان یک طراح UX، مهم است که شخصاً با بسیاری از  Assistive technology های پوشش داده شده در ویدیو آشنا شوید، تا بتوانید تجربه کاربری آسان و لذت‌بخشی را برای آن دسته از کاربرانی که برای تجربه محصول شما به آنها وابسته هستند، ارائه دهید.

انواع دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف ویژگی‌های دسترس‌پذیری متفاوتی دارند و این ویژگی‌ها همیشه به‌روز می‌شوند! بهترین راه برای اطلاع از موارد موجود در دستگاهی که در حال حاضر استفاده می‌کنید، بررسی راهنما است. در اینجا چند لینک برای شروع شما وجود دارد:

  • Google Accessibility یک لیست پخش YouTube است که شامل اطلاعات کلی درباره فناوری‌های کمکی مختلف و ویدیوهای نحوه استفاده از ویژگی‌های دسترس‌پذیری در Chrome و Chromebook است. اگر از Chromebook Help استفاده می‌کنید، راهنمایی‌های بیشتری در آن وجود دارد. اگر کاربر اندروید هستید، می‌توانید نحوه استفاده از ویژگی‌های دسترس‌پذیری را در Android Accessibility Help بیاموزید.
  • راهنمای مایکروسافت برای ویژگی‌های دسترس‌پذیری در ویندوز (accessibility features on Windows) شامل توضیحاتی از تمام ویژگی‌های موجود، به همراه پیوندهایی به محتوای نحوه استفاده برای استفاده از ویژگی‌های دسترس‌پذیری در دستگاه Windows است.
  • برای محصولات اپل، با ویژگی‌های دسترس‌پذیری در Mac شروع کنید ( Get started with accessibility features on Mac) و صفحه پشتیبانی دسترس‌پذیری برای آیفون (Accessibility Support page for iPhone)

درباره دسترس‌پذیری از Google بیشتر بیاموزید

اگر آماده کسب اطلاعات بیشتر در مورد دسترس‌پذیری هستید، این مجموعه سه قسمتی از محققان Google UX را در مورد ساخت محصولات در دسترس جهانی (globally accessible products) بررسی کنید.

  1. طراحی برای دسترسی جهانی، بخش اول: آگاهی همه چیز است
    (Designing for Global Accessibility, Part I: Awareness is everything)
    شرح می دهد که چگونه می‌توانید آگاهی خود را از مسائل دسترس‌پذیری افزایش دهید و فرضیات خود را در مورد کاربران بررسی کنید.
  2. طراحی برای دسترسی جهانی، بخش دوم: موضوعات زمینه
    (Designing for Global Accessibility, Part II: Context matters)
    به بررسی این موضوع می‌پردازد که چرا در نظر گرفتن تدارکات در طول فرآیند طراحی، به منظور گسترش کاربردپذیری و سودمندی برنامه شما بسیار مهم است.
  3. طراحی برای دسترسی جهانی، قسمت سوم: به طور پیش فرض فراگیر باشید
    (Designing for Global Accessibility, Part III: Be inclusive by default)
    در مورد اینکه چگونه طراحان UX می‌توانند تصمیمات تاکتیکی برای ایجاد برنامه‌های فراگیر بگیرند بحث می‌کند.

همچنین می‌توانید با مروری بر اصول طراحی که دسترس‌پذیری را در مرکز نگه می‌دارد آشنا شوید:

اگر موضوعات مطرح شده در این راهنما پیشرفته یا ناآشنا هستند، نگران نباشید. با پیشرفت در این دوره، برخی از ملاحظات کلیدی برای طرح‌های دسترس‌پذیر را با جزئیات بیشتری پوشش خواهیم داد. در حال حاضر، به سادگی روی ایجاد پایه‌ای برای طراحی با در نظر گرفتن دسترس‌پذیری تمرکز کنید. با پیشرفت در دوره، فعالیت‌هایی را تکمیل خواهید کرد که به ایجاد دانش و تجربه شما در طراحی ادامه می‌دهد.