در این مطلب، بخش مهمی از فرآیند ایدهپردازی را بررسی خواهیم کرد: تحلیل رقابتی. تحلیل رقابتی مروری بر نقاط قوت و ضعف رقبای شماست. ما میدانیم مهم است که قبل از تصمیمگیری در مورد یک راه حل، ایدههای زیادی ارائه دهیم. تحلیل رقابتی تنها یک ابزار برای کشف ایدهها برای طرحها است، بنابراین ما میتوانیم از دیگران در مورد اینکه چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی جواب نداده، بیاموزیم. بیایید با بحث در مورد آنچه میتوانید از تحلیل رقابتی یاد بگیرید شروع کنیم.
در اینجا میتوانید فاز ایدهپردازی در طراحی UX را مرور کنید.
تحلیل رقابتی (competitive audit) چیست؟
به طور کلی تحلیلهای رقابتی شامل موارد زیر است:
- شناسایی رقبای کلیدی خود
- بررسی محصولاتی که رقبای شما ارائه میدهند
- درک اینکه رقبای شما چگونه خود را در بازار قرار میدهند
- بررسی اینکه رقبای شما چه کارهایی را به خوبی انجام میدهند و چه کارهایی را میتوانند بهتر انجام دهند
- و در نظر گرفتن اینکه رقبای شما چگونه در مورد خود صحبت میکنند.
بنابراین، چه کسی را رقیب خود میدانید؟ برای دقیق بودن، باید رقبای مستقیم و غیرمستقیم را در تحلیل خود بگنجانید.
رقبای مستقیم پیشنهاداتی دارند، به معنای محصولات، خدمات یا ویژگیهایی که مشابه محصول شما هستند و بر روی همان مخاطبان تمرکز میکنند. اساساً، هر دوی شما در تلاش برای حل یک مسئله هستید.
رقبای غیر مستقیم کمی متفاوتتر هستند. آنها یا مجموعهای از پیشنهادات مشابه دارند، اما روی مخاطبی متفاوت از شما تمرکز میکنند، یا مجموعهای از پیشنهادات متفاوت دارند و بر روی مخاطبان مشابه شما تمرکز میکنند.
برای مثال، فرض کنید در حال ایجاد یک برنامه کاهش وزن هستید که بر روی افراد 30 ساله تمرکز دارد. رقبای مستقیم شما شرکتهای دیگری هستند که برنامههای کاهش وزن را نیز برای افراد 30 ساله تولید میکنند. رقبای غیرمستقیم شما شرکتهایی هستند که یا سایر برنامههای سلامتی را برای افراد 30 ساله تولید میکنند یا برنامههای کاهش وزن را برای افراد در گروه سنی متفاوت میسازند.
تحلیل طیف وسیعی از محصولاتی که با محصولات شما رقابت میکنند برای دریافت تصویری کامل از چشم انداز مفید است. در طراحی UX، تحلیلهای رقابتی به چند دلیل کلیدی مهم هستند. بیایید بررسی کنیم.
- اول، آنها به فرآیند طراحی شما کمک میکنند. رویکرد رقبای شما به طراحی محصولاتشان چگونه بود؟ دانستن کارهایی که دیگران انجام دادهاند میتواند به شما کمک کند تا تصمیمات طراحی بهتری برای محصول خود بگیرید.
- دوم، تحلیلهای رقابتی به شما کمک میکند تا مشکلات قابلیت استفاده را حل کنید. آیا استفاده از وبسایت رقیب شما دشوار است؟ اگر چنین است، میدانید که از چه چیزی برای وبسایت خود اجتناب کنید.
- سوم، تحلیلهای رقابتی میتواند شکافهای موجود در بازار را آشکار کند. آیا کاربران نیازهایی دارند که رقبای شما برآورده نمیکنند؟ ممکن است محصول شما بتواند این نیازهای کاربر را برطرف کند.
- چهارم، تحلیلهای رقابتی شواهد قابل اعتمادی را ارائه میدهند. چرا جمع آوری شواهد مهم است؟ ایدههای طراحی زمانی بیشترین موفقیت را دارند که درک عمیقی از نیازهای تجاری و شکافهای بازار وجود داشته باشد. تحلیلهای رقابتی بخش بزرگی از جمعآوری این اطلاعات است. دانستن همه این موارد میتواند به شما در صرفهجویی در زمان، پول و انرژی کمک کند.
چه کسی تحلیلهای رقابتی را انجام میدهد؟ خب بستگی دارد کجا کار کنید. یک شرکت کوچکتر ممکن است یک طراح UX داشته باشد که تحلیلها را انجام دهد، در حالی که یک شرکت بزرگتر ممکن است یک تیم کامل برای انجام این کار داشته باشد. در هر صورت، برای شما مهم است که بدانید چگونه یک تحلیل رقابتی تنظیم کنید، زیرا برای کار شما به عنوان یک طراح UX بسیار اهمیت دارد. اکنون در مورد تحلیلهای رقابتی و مزایای آنها میدانید. در ادامه، برخی از محدودیتهای تحلیلهای رقابتی را بررسی خواهیم کرد.
درباره تحلیلهای رقابتی بیشتر بدانید
تحلیلهای رقابتی یکی از گامهای ارزشمندی است که میتوانید در طول فرآیند ایدهپردازی بردارید. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تحلیلهای رقابتی مروری بر نقاط قوت و ضعف رقبای شماست. تجزیه و تحلیل برندها و محصولات رقبا یا شرکتهایی که محصولات مشابه شما را ارائه میدهند، میتواند پایه و اساس جامعی از دانش در مورد بازاری که محصول شما وارد آن میشود به شما بدهد. این دانش به طرحهای شما منتقل میشود و به شما کمک میکند محصولی مفید و منحصر به فرد برای کاربران ایجاد کنید. به عنوان یک طراح UX، احتمالاً با افرادی از تیمهای دیگر، مانند بازاریابی یا مدیریت محصول، برای اجرای یک تحلیل رقابتی شریک خواهید شد.
رقابت شما به دو دسته تقسیم میشود: مستقیم و غیر مستقیم. رقبای مستقیم شرکتهایی هستند که پیشنهاداتی مشابه محصول شما دارند و روی همان مخاطبان تمرکز میکنند. رقبای غیرمستقیم میتوانند مجموعهای از پیشنهادات مشابه و مخاطبان متفاوت یا مجموعهای از پیشنهادات متفاوت با مخاطبان مشابه داشته باشند. بررسی هر دوی این رقبا میتواند بینشی در مورد مسیری که طرحهای شما ممکن است طی کند و کاربرانی که برای آنها طراحی میکنید ارائه دهد.
مطلب پیشنهادی: ارزش پیشنهادی (value proposition) در طرحی UX
چرا تحلیل رقابتی مهم است؟
در نظر بگیرید که رقبای مستقیم و غیرمستقیم شما تا کنون چقدر کار برای طراحی و بازاریابی محصولات خود برای کاربران انجام دادهاند. آنها قبلاً بر صنعتی که محصول شما وارد خواهد شد تأثیر گذاشتهاند. مطالعه این شرکتها، طرحهای آنها و بازخورد کاربران آنها منبع اطلاعات فوقالعادهای است.
تحلیلهای رقابتی میتواند مزایای بسیاری را در طول مرحله ایدهپردازی ارائه دهد، از جمله:
- به شما ایدهای از محصولات موجود در بازار و طرحهای آنها میدهد.
- پیشنهاد ایده هایی برای حل مشکلات اولیه ای که با طرح های خود با آن مواجه هستید.
- افشای راههایی که محصولات فعلی در بازار نیازهای کاربران را برآورده نمیکند. این شکافی است که محصول شما باید برطرف کند!
- نشان دادن چرخه عمر مورد انتظار یک محصول در همان بازاری که شما دارید.
- اطلاع از تمام تکرارهای متفاوتی که محصول شما ممکن است انجام دهد و نحوه عملکرد آن برای رقبای شما.
با در نظر گرفتن این مزایا، میتوانید با تیم خود برای شناسایی ویژگیها و مزیتهایی که فکر میکنید برای محصول شما حیاتی هستند، همکاری کنید. تحلیلهای خود را روی بخشهایی از طراحی خود متمرکز خواهید کرد که میخواهید بیشتر درباره آنها بیاموزید، مانند جریان کاربر از طریق برنامه خود یا پیمایش درون برنامه.
شما برای شروع آماده اید!
با صرف زمان در تحلیلهای رقابتی، تیم شما میتواند از اشتباهات رقبا درس بگیرد و میتواند از انجام آن اشتباهات جلوگیری کند. تحلیل را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که به شما کمک میکند چیزی را برای کاربران خود ایجاد کنید که کاملاً متفاوت از رقبا است و تمام نقاط قوت پیشنهادی رقبا را در یک محصول فوق العاده ترکیب میکند!
آیا میخواهید تحلیلهای رقابتی را با جزئیات بیشتری بررسی کنید؟ در اینجا چند مقاله برای کمک به شما آورده شده است:
- A Product Designer’s Guide to Competitive Analysis from Toptal
- and How to Conduct and Prepare a Competitive Analysis from Edward Lowe Foundation.
چه محدودیتهایی در تحلیل رقابتی وجود دارد؟
اکنون که تحلیل رقابتی را تعریف و مزایای آنها را بررسی کردیم، چند محدودیت را مورد بحث قرار خواهیم داد. بیایید ابتدا با بزرگترین محدودیت شروع کنیم. تحلیل رقابتی میتواند خلاقیت را خفه کند. اگر زمان زیادی را صرف تمرکز بر کارهایی کنید که دیگران انجام میدهند، ممکن است از ایجاد یک محصول واقعاً نوآورانه جلوگیری کنید. نوآوری با کپیبرداری از رقابت اتفاق نمیافتد. نکته کلیدی این است که درک کنید رقبا چه میکنند و از آن به عنوان نقطه شروع برای پیشبرد و نوآوری استفاده کنید.
محدودیت دیگر این است که موفقیت تحلیل رقابتی بستگی به این دارد که شما تا چه اندازه یافتهها را تفسیر کنید. تجزیه و تحلیل دادهها میتواند مشکل باشد، و این مهارتی است که شما در طول حرفه خود به عنوان یک طراح آن را توسعه خواهید داد. کار با یک تیم میتواند در اینجا مفید باشد زیرا به جز خودمان دیگران را نیز برای تفسیر دادهها خواهید داشت.
نکته دیگری که هنگام انجام تحلیل رقابتی باید در نظر داشت این است که همه طرحها در همه موارد استفاده کار نمیکنند. ویژگیهایی که برای یک رقیب به خوبی کار میکنند، اگر به کاربران مختلف خدمات ارائه میکنید ممکن است برای محصول شما خوب کار نکنند، . به عنوان مثال، تصور کنید در حال طراحی یک وبسایت برای یک شرکت پوشاک هستید. یک رقیب دارای این ویژگی است که عکس مشتریانی را که لباس برند خود را پوشیدهاند در شبکههای اجتماعی نشان میدهد. اما اگر مخاطبان شما به طور منظم از رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنند، این ویژگی برای وبسایت لباس شما مناسب نیست.
آخرین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که شما باید تحلیل رقابتی را به طور منظم انجام دهید، نه فقط یک بار. شما میخواهید در بالای کاری که رقبایتان انجام میدهند بمانید و مراقب رقبای جدیدی باشید که ممکن است ظاهر شوند.
بسیار خوب، اکنون که درباره چرایی انجام تحلیلهای رقابتی و محدودیتهای آن بحث کردهایم، در ادامه مراحل خاصی را که باید هنگام انجام این تحلیلها انجام دهیم، به اشتراک میگذاریم.
دیدگاه خود را بنویسید