سلام، خوشحالم که تا اینجا همراه دوره بودهاید. در این بخش از مبانی طراحی تجربه کاربری میخواهیم به موضوع برنامهریزی برای اسپرینت طراحی بپردازیم.
برنامهریزی اسپرینت طراحی
به عنوان یک طراح UX سطح مبتدی، احتمالاً از شما انتظار نمیرود که یک design sprint را رهبری کنید. اما هنوز هم مفید است که بدانیم برای یک برنامهریزی موفق چه چیزی لازم است. بیایید برخی از ایدههای اساسی را بررسی کنیم.
1. درباره کاربران خود تحقیق کنید
اگر به اندازه کافی خوششانس هستید که یک محقق اختصاصی در تیم خود دارید، آنها میتوانند این مرحله را پیش ببرند. اگر نه که خودتان باید آن را انجام دهید. تحقیق کاربر همیشه اولین گام در فرآیند برنامهریزی اسپرینت است. تحقیقات شما باید بر روی مسائل کاربری که سعی در حل آنها در طول اسپرینت دارید تمرکز کند. لازم نیست فوراً یک مسئله خاص را با جزئیات بیان کنید. اما دریافت یک ایده تقریبی از اینکه اسپرینت شما روی چه چیزی تمرکز خواهد کرد به شما کمک میکند تصمیم بگیرید که کدام روش تحقیق منطقیتر است. در ادامه روشهای مختلف تحقیق را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار خواهیم داد.
2. با کارشناسان و همکارانتان تماس بگیرید
در مرحله بعد، زمان تماس با کارشناسان است. اگر در حال برنامهریزی برای اسپرینت هستید، این به شما بستگی دارد که صحبتهای کوتاهی را با همکاران یا کارشناسان برنامهریزی کنید. شما به این گفتگوهای پر از اطلاعات در مرحله درک اسپرینت طراحی گوش خواهید داد.
مطلب مربتط:design sprint چیست و چه مزایایی دارد؟
یک گفتگوی خوب به روشن شدن مسئلهای که اسپرینت شما در تلاش برای حل آن است کمک میکند. به خاطر داشته باشید، هر چه متخصصان بیشتری را وارد کنید، برنامههای بیشتری را باید در نظر بگیرید. برنامهریزی را زود شروع کنید؛ ما قول میدهیم، ارزش آن را خواهد داشت.
3. فضای مناسبی را برای جلسات انتخاب کنید
فضای مناسبی را برای اینکار پیدا کنید. کمی واضح به نظر میرسد. اما به من اعتماد کنید، رزرو اتاق مناسب میتواند تفاوت را ایجاد کند. مهم است اطمینان حاصل شود که فضا به همه کارکنان فرصتهای برابر برای انجام کارشان را میدهد. بیایید در مورد چند چیز که باید به دنبال آنها باشید صحبت کنیم.
- تختههای سفید برای ثبت ایدههایتان یا آویزان کردن استیکینوتها روی آن
- آکوستیک بودن فضا به طوری که شرکتکنندگان بتوانند به راحتی یکدیگر را بشنوند
- مبلمان راحت و مکانهای مناسبی برای نسشتن
شما قرار است زمان زیادی را در این اتاق بگذرانید، پس باید جای دنجی باشد. هنگامی که فضای مناسب را پیدا کردید، نوبت به جمع آوری لوازم میرسد.
4. تهیه وسایل مورد نیاز
اگر در حال برنامهریزی برای اسپرینت هستید، وظیفه شما این است که مطمئن شوید همه چیزهایی را که شرکتکنندگان برای شرکت در اسپرینت به آن نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید. برخی از لوازم ضروری شامل مارکرها، استیکینوتها و مقدار زیادی تنقلات و آب است.
5. مشخص کردن قوانین اسپرینت
قوانین اسپرینت را تعیین کنید. اگر میخواهید اسپرینت بدون حواسپرتی برگزار شود، اکنون زمان آن است که این موضوع را بگویید. پی بردن به قوانین اصلی از قبل، لحن اسپرینت را تعیین میکند، همه شرکتکنندگان را با یکدیگر هماهنگ میکند، و به تیم شما کمک میکند متمرکز بماند.
شما تحقیقات خود را انجام دادهاید، با کارشناسان تماس گرفتهاید، فضای مناسب را پیدا کردهاید، وسایل را جمعآوری کردهاید و قوانین اسپرینت خود را تعیین کردهاید. مرحله بعدی برنامهریزی است. این میتواند بسیار مهم باشد زیرا اسپرینت شامل تیمهای متقابلی است که ممکن است قبلاً هرگز ملاقات نکرده باشند. بنابراین بهتر است روشهایی را پبش بگیرید تا شرکتکنندگان با یکدیگر راحتتر شوند و طرز فکر درستی نسبت به اسپرینت پیدا کنند. مثلا میتوانید از همه بخواهید در مورد زمانی که برای شکایت با خدمات مشتری تماس گرفتهاند صحبت کنند. این کار تیم را در جایگاه یک کاربر قرار میدهد، دقیقاً جایی که میخواهید هنگام حل چالشهای طراحی UX باشند.
6. برنامه بعد از شروع اسپرینت را مشخص کنید
کارهای بعد از شروع اسپرینت را برنامهریزی کنید. این بدان معناست که به این فکر کنید بعد از پایان اسپرینت چه اتفاقی خواهد افتاد؛ مانند اینکه چگونه تیم شما ممکن است از آموختههای شما برای رسیدن به اهداف دیگر استفاده کند.
برای انجام این کار نیاز دارید تا فرآیند اسپرینت را مستندسازی کنید. اطمینان حاصل کنید که از چند نفر برای کمک به مستندسازی اسپرینت با گرفتن عکس، جمعآوری استیکینوتها و یادداشت ایدهها دعوت کردهاید.
بریف اسپرینت طراحی (design sprint brief) چیست؟
تا اینجا اصول اولیه برنامهریزی اسپرینت را پوشش دادهایم، اکنون، بیایید یک خلاصه پنج روزه طراحی اسپرینت بسازیم. خلاصه اسپرینت (sprint brief)، سندی است که با همه شرکتکنندگان خود به اشتراک میگذارید تا به آنها برای آماده شدن برای اسپرینت کمک کنید. بیایید مواردی را که یک بریف اسپرینت تشکیل میدهند بررسی کنیم:
با چالش طراحی اسپرینت شروع کنید، این تیم شما را با اهداف اسپرینت آشنا میکند. به برنامه دوچرخه سواری قبلی فکر کنید. اگر بریفی برای آن اسپرینت ایجاد کردهاید، چالش طراحی ممکن است ایجاد ویژگیهای جدید هیجانانگیز برای برنامه دوچرخهسواری به موقع برای راهاندازی مجدد در اواخر سال باشد.
در مرحله بعد، باید مشخص کنید که تیم شما واقعاً میخواهد تا پایان اسپرینت چه کاری را انجام دهد. برای برنامه دوچرخه سواری، ممکن است بگویید که میخواهیم یک نمونه اولیه کامل داشته باشیم که شامل بهروز رسانی ویژگی باشد.
سپس نوبت به تدارکات میرسد. ابتدا، هرکسی که در اسپرینت شرکت میکند باید بداند که اسپرینت کجا و چه زمانی برگزار میشود. همچنین باید افرادی که شرکت میکنند و نام رهبر اسپرینت (sprint leader) را فهرست کنید. معمولاً رهبر اسپرینت شخصی است که بریف را برای تیم ارسال میکند. اما، همیشه اینطور نیست. اگر میخواهید یک رهبر اسپرینت تعیین کنید، باید قبل از ارسال خلاصه اسپرینت، این کار را انجام دهید.
در مرحله بعد، تأییدکنندگان را اضافه کنید، آیا مدیران شما باید قبل از راهاندازی محصول آن تایید و امضا کنند؟ نام آنها را باید یادداشت کنید. اگر برنامه دوچرخهسواری شما قبل از راهاندازی به تأیید رسمی Miss Cycling Enthusiasts، مدیر عامل شرکت نیاز دارد، در خلاصه اسپرینت باید آن را ذکر کنید.
خلاصه اسپرینت شما باید شامل فهرستی از منابع نیز باشد. برای اسپرینتهای کوتاهمدت، احتمالاً تیمی از قبل به این پروژه اختصاص داده شده است. برای اسپرینتهای طولانی مدت، ممکن است لازم باشد برنامهای برای تامین منابع اضافی ایجاد کنید. برای مثال، با برنامه دوچرخهسواری، ممکن است لازم باشد منابع مهندسی را برای انجام کارهای مورد نیاز برای راهاندازی ویژگی جدید اختصاص دهید.
در مرحله بعد، ما نمای کلی پروژه را داریم که در آن باید وضعیت فعلی پروژه را توضیح دهید، موانعی را که بر سر راه شما قرار دارند را فراخوانی کنید، در صورت وجود، پیروزیهای اولیه را بیان کنید، و طرح تخمینی راهاندازی را ترسیم کنید.
در نهایت، ما همه چیز را با برنامه اسپرینت، یک برنامه ساعت به ساعت از اسپرینت پنج روزه، از جمله زمان استراحت، جمعبندی میکنیم. این به افراد اجازه میدهد بدانند چه چیزی باید انتظار داشته باشند و به آنها زمان میدهد تا آماده شوند تا بتوانید در طول اسپرینت همه چیز را در درست پیش ببرید
در پایان
بیایید اصول برنامه ریزی اسپرینت را دوباره مرور کنیم. برای آماده شدن برای یک اسپرینت طراحی، باید تحقیقات کاربر را انجام دهید، گفتگو با کارشناسان را برنامهریزی کنید، فضای مناسب را پیدا کنید، وسایل را جمعآوری کنید، قوانین اساسی را ایجاد کنید، با تیم خود ارتباط برقرار کنید و کارهای پس از اسپرینت را برنامهریزی کنید.
همینک اسپرینت مورد نظر خود را برنامهریزی کردهاید و یاد گرفتید چطور برای اسپرینت بریف ایجاد کنید. در ادامه درباره نقش یک طراح UX سطح مبتدی در فرآیند اسپرینت بیشتر خواهیم آموخت.
دیدگاه خود را بنویسید