تاکنون درباره مسئولیتهای مشترک طراحان UX و انواع نقشهایی که طراحان UX ممکن است داشته باشند، یاد گرفتهاید. اما مانند بسیاری از مشاغل دیگر، طراحان UX نیز به تنهایی کار نمیکنند. طراحی UX یک حرفه کاملاً مشارکتی است که در آن طراحان معمولاً در تیمهای متقابل (cross-functional teams) کار میکنند. هم تیمیهای آینده شما ممکن است شامل مهندسان، محققان UX، مدیران برنامه، مدیران محصول، طراحان دیگر و دیگران باشند. کار با گروه متنوعی از افراد در همه کارکردها به شما کمک میکند از حوزههای تخصص آنها بیاموزید و سایر حوزهها را در زمینه UX کشف کنید. در این مطالعه، در مورد اعضای تیمهای متقابل که احتمالاً به عنوان یک طراح UX جدید با آنها کار خواهید کرد، یاد خواهید گرفت.
تیمهایی که طراحان UX با آنها کار میکنند
بسته به سازمانی که در آن کار میکنید و پروژهای که روی آن کار میکنید، تیمهای متقابل دارای اشکال و اندازههای زیادی هستند. با این حال، به طور کلی تعداد انگشتشماری از اعضای کلیدی تیم وجود دارند که به عنوان یک طراح UX با آنها کار خواهید کرد.
engineer (مهندسان): مهندسان طرحها را به یک تجربه کاربردی مانند یک اپلیکیشن یا وبسایت تبدیل میکنند. آنها به تیمهای UX کمک میکنند تا دریابند که آیا طرحها از نقطهنظر فنی قابل اجرا هستند یا خیر و این ایده را زنده میکنند. همکاری نزدیک با مهندسان و مشارکت دادن آنها در مراحل اولیه طراحی برای اطمینان از راهاندازی موفقیت پروژه شما بسیار مهم است.
UX Researcher (محققان UX): تحقیق UX همه چیز در مورد درک نیاز و انتظارات کاربران از محصول شما است. محققان UX از روشهایی مانند مشاهدات، مصاحبهها و نظرسنجیها برای درک دیدگاههای منحصر به فرد کاربران استفاده میکنند. یافتههای حاصل از تحقیقات میتواند تصمیمات طراحی شما را در هر مرحله از راه آگاهانه کند. اگر در یک استارتاپ یا کسبوکار کوچک کار میکنید، شانس خوبی وجود دارد که بتوانید تحقیقات UX را خودتان را انجام دهید. با این حال، در شرکتهای بزرگتر، احتمالاً با محققان UX مشخصی کار خواهید کرد که یافتههای تحقیقاتی را برای شروع طراحی به شما ارائه میدهند.
Program manager (مدیران برنامه): مدیران برنامه از ارتباط شفاف و به موقع در میان تیم اطمینان میدهند، به طوری که روند ساخت یک محصول مفید از ابتدا تا انتها به آرامی پیش برود. مدیران برنامه به طور کلی پروژه را نظارت، پشتیبانی و پیگیری میکنند. آنها وظایفی را به اعضای تیم اختصاص میدهند، بودجه پروژه را نظارت میکنند و جدول زمانی را مدیریت میکنند. مدیر برنامه تیم در هنگام مواجهه با هر گونه شکست یا مشکل در کار به عنوان منبع اصلی پشتیبانی شناخته میشوند.
Product lead (لیدهای محصول): لیدها وظیفه تضمین موفقیت محصول نهایی و برقراری ارتباط با ذینفعان را بر عهده دارند. لید محصول شما اهداف اصلی و قابل تحویل پروژه را مشخص میکند، بنابراین میتوانید بر ایجاد راهحلهای طراحی نوآورانه تمرکز کنید. در برخی از شرکتها، لیدها به عنوان مدیران محصول شناخته میشوند.
سایر طراحان UX: در بسیاری از موارد، شما تنها طراح کار بر روی یک پروژه خاص نخواهید بود، به خصوص اگر در یک شرکت بزرگتر کار میکنید و زمانی که یک طراح جدید هستید. به عنوان مثال، به عنوان یک طراح UX سطح ابتدایی، ممکن است با یک طراح بصری با تجربهتری همکاری کنید که میتواند اطمینان حاصل کند که طرحهای شما از استانداردهای برند شرکت برای مواردی مانند رنگ و فونت پیروی میکنند. کار با طراحان دیگر فرصتی عالی برای یادگیری و پرسیدن سوال است!
همکاری با یکدیگر
تصور کنید در حال کار بر روی اپلیکیشنی برای سفارش غذا هستید. شما و تیمتان میخواهید ویژگی جدیدی ایجاد کنید که رستورانهایی را به کاربران نشان میدهد که وعدههای غذایی بدون آلرژن ارائه میدهند:
- product lead محدوده پروژه را تعیین میکند،
- UX researcher سعی میکند اعتماد کاربر را درک کند، مانند اینکه آیا کاربران به اطلاعات مربوط به آلرژنها اعتماد میکنند یا به خود برنامه اعتماد میکنند
- طراح تعامل (interaction designer) جریان سفارشگیری را مشخص میکند، مانند نحوه گنجاندن غذاهای بدون آلرژن در فیلتر جستجو.
- طراح بصری (visual designer) به این فکر میکند که چگونه کاربران میتوانند به راحتی مواد غذایی بدون آلرژن را در محصول پیدا کنند. این طراحان UX برای نشان دادن تجربهای که کاربران در برنامه خواهند داشت، وایرفریم و پروتوتایپ اولیه ایجاد میکنند
- مهندسان این وایرفریم و پروتوتایپ اولیه را زنده میکنند و راههایی برای رستورانها ایجاد میکنند تا هر کدام اطلاعاتی درباره گزینههای بدون آلرژن خود اضافه کنند.
همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، برای طراحان UX مهم است که با مهندسان همکاری کنند، زیرا مهندسان محصول نهایی را میسازند. این همکاری در کل فرآیند اتفاق میافتد.
فرصتهای متعددی برای طراحان و مهندسان UX وجود دارد که بتوانند به یکدیگر بازخورد بدهند تا تغییرات خود را با هم انجام دهند. در اینجا قطعات متحرک زیادی وجود دارد. اینجاست که مدیر برنامه وارد عمل میشود تا از ارتباط شفاف و به موقع بین تیم اطمینان حاصل کند، بنابراین روند ساخت برنامههای مفید از ابتدا تا انتها درست و به آرامی پیش میرود. هر تیم و اعضای تیم وظایف متفاوتی برای تکمیل کردن دارند، اما در نهایت هدف همه آنها یکسان است: ساختن محصولی قابل استفاده، مفید، منصفانه و لذتبخش برای کاربران و مشاغل. درباره ویژگیهای یک تجربه کاربری خوب بیشتر بخوانید.
در آینده، در مورد انواع شرکتهایی که طراحان UX در آنها کار میکنند بحث خواهیم کرد. فکر میکنم از تعداد گزینههایی که دارید شگفتزده خواهید شد.
دیدگاه خود را بنویسید