پس از تحقیق در مورد رقبای مستقیم و غیرمستقیم، و گردآوری این یافتهها در یک شیت، مرحله بعدی به اشتراک گذاشتن بینش خود با تیم یا مشتری است. میتوانید تحلیل رقابتی خود را به صورت یک گزارش مکتوب یا یک نمایش اسلاید با استفاده از نرمافزارهایی مانند Google Slides، Microsoft PowerPoint یا Keynote اپل ارائه دهید. این دوره به شما میآموزد که چگونه یافتههای تحلیلی خود را به عنوان یک گزارش مکتوب ارائه کنید. در این مطلب، با برخی از بهترین روشها برای ایجاد نمایش اسلاید از تحلیلهای رقابتی خود آشنا خواهید شد.
هم گزارشهای مکتوب و هم ارائههای نمایش اسلاید مزایای خود را دارند. اسلایدشوها پویا و از نظر بصری جذاب هستند، اما برای ایجاد و تمرین نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارند. گزارشهای مکتوب مختصرتر هستند و در زمان کمتری ایجاد میشوند. هنگامی که مخاطبان شما زمان زیادی ندارند، آنها روشی کارآمد برای انتقال سریع بینش هستند.
مطالب پیشنهادی:
بعداً در دوره، برای ارائه یک تحلیل رقابتی برای پروژه نمونه کار آماده خواهید شد. وقتی به آنجا رسیدید درباره گزارشهای مکتوب بیشتر خواهید آموخت. در حال حاضر، بیایید برخی از بهترین شیوهها را برای ارائه تحلیل رقابتی به عنوان یک نمایش اسلاید بررسی کنیم. برای یادگیری بیشتر آماده اید؟
نکاتی برای اسلایدها و ساختار ارائه شما
هر ارائه خوب نیاز به یک مقدمه دارد، بنابراین شما میخواهید با تعیین اهداف تحلیل رقابتی خود شروع کنید. همچنین ایده خوبی است که سؤالات تحقیقی، روششناسی یا ویژگیهایی را که در بین رقبا مقایسه کردهاید، بیان کنید. خلاصه کردن هدف ارائه شما دقیقاً مشخص میکند که چه چیزی را میخواهید در مورد رقابت یاد بگیرید. توجه داشته باشید که نمونه اسلاید مقدماتی زیر شامل بخش هایی برای یک هدف، سؤالات تحقیق و روشها است.
هدف: Burger Garden میگوید که مشتریان آنها علاقه خود را به محصول خود از دست دادهاند. ما رقبای صنعت را مورد بررسی قرار دادیم تا نحوه مقایسه برنامه BG را درک کنیم.
سوالات تحقیق: آیا آنها مخاطب مناسبی را که میگویند با آنها صحبت میکنند جذب میکنند؟ ظاهر و احساس برنامه آنها چگونه است؟ آیا طراحی مکمل محصول است؟ آیا کاربر هنگام حرکت در برنامه گیج میشود؟
روش: ما این جنبههای هر رستوران و طراحی برنامه یا وبسایت آنها را بررسی کردیم: مخاطب، اولین افکار، تعامل کاربر، طراحی بصری و محتوا.
برای سازماندهی اطلاعات برای مخاطبان خود، هر بخش از ارائه خود را با اسلایدی شروع کنید که موضوع بخش را مشخص می کند (شبیه به عنوان یک فصل در یک کتاب). به تصاویر ساده و واضح، مانند متن پررنگ و پسزمینه ثابت اسلاید زیر پایبند باشید:
در مرحله بعد، آنچه را که در مورد محصولات رقبای خود آموختهاید و نحوه مقایسه آنها با محصولات شما را خلاصه کنید. حتماً به نقاطی که محصول شما برتری دارد و همچنین مواردی که نیاز به بهبود دارند اشاره کنید.
همچنین در مورد موثرترین راهها برای ارائه بینش خود فکر کنید. طراحی کلی را تا حد امکان ساده و تمیز نگه دارید. اجتناب از تصاویر بههمریخته و گیجکننده باعث میشود مخاطبان شما راحتتر اطلاعات مهم را دنبال کنند و روی آن تمرکز کنند. توجه داشته باشید که چگونه اسلاید مثال زیر مهمترین اطلاعات را مشخص میکند و در بخش سمت چپ آن را گسترش میدهد:
در نهایت، ارائه خود را با خلاصه ای از نکات کلیدی و نکات مهم پایان دهید. همانطور که قبلاً آموختید، تحلیل رقابتی میتواند تا 10 شرکت را با هم مقایسه کند. این اطلاعات زیادی است که مخاطبان شما باید دریافت کنند! یک خلاصه میتواند با جمعبندی مهمترین اطلاعات، آنها را به مخاطب یادآوری کند.
ارائه موثر دادهها
نحوه ارائه دادهها میتواند بر نحوه تفسیر مخاطبان شما تأثیر بگذارد. به خاطر داشته باشید که انواع مختلف دادههای خود را به فرمتهای مختلف ارائه کنید. به عنوان مثال، اگر ارائه شما دارای تعداد زیادی اعداد یا دادههای کمی است، یک نمودار میتواند به مخاطبان شما کمک کند که چگونه اعداد را با یکدیگر مقایسه کنند. برای نشان دادن یک عملکرد یا مشکل خاص در مورد محصول رقیب، از یک screen recording در ارائه خود استفاده کنید.
در نهایت، روندی را توضیح دهید که از آن برای رتبهبندی تحلیل خود استفاده میکنید. برای مثال، سیستم رتبهبندی مورد استفاده در تحلیل مثال، رستورانهای همبرگر را از «نیاز به کار» به «ممتاز» درجهبندی کرد. با استفاده از این روند، هر رستوران در مقیاس یک تا چهار در هر جنبه رتبهبندی شد تا رتبه نهایی ایجاد شود.
تحویل یک ارائه قوی
دانستن اینکه چه چیزی باید در ارائه خود بگنجانید، تنها بخشی از فرآیند است. در ادامه این نکات را برای ارائه موثر در ذهن داشته باشید:
- از تیم خود بازخورد دریافت کنید. گزارش یا اسلایدهای خود را زودتر با یک همتیمی قابل اعتماد به اشتراک بگذارید تا نظر آنها را در مورد نحوه جریان اطلاعات دریافت کنید.
- مقدار متن روی اسلایدهای خود را محدود کنید. اسلایدهای شما باید حاوی اطلاعات کافی برای جلب توجه به نکات مهم باشند. جزئیات را برای سخنرانی خود ذخیره کنید.
- به نکات برجسته بچسبید. ارائه به تیم یا مشتری فقط باید بر نکات برجسته تحلیل متمرکز باشد. اگر میخواهید به جزئیات بیشتری وارد شوید، آنها را به ضمیمه ارائه خود اضافه کنید یا یک گزارش مکتوب ایجاد کنید.
- از یادداشت استفاده کنید. یک طرح کلی یا کارتهای یادداشت میتواند به شما کمک کند متمرکز، روی موضوع و به موقع بمانید.
- قبل از موعد تمرین کنید. چند بار آزمایشی قبل از روز ارائه آن را تمرین کنید تا با محتوا و سرعت ارائه خود راحت شوید.
- از گرافیکهای مرتبط استفاده کنید. مطمئن شوید که هر تصویر و گرافیکی مستقیماً با موضوع ارائه شما مرتبط است. تصاویر و گرافیکها را با دقت انتخاب کنید تا از وضوح بیشتر مطمئن شوید.
- تعصبات خود را کنترل کنید. از تعصبات طراحی خود آگاه باشید و سعی کنید از مبهم کردن قضاوتتان در طول ارائه جلوگیری کنید.
- بتوانید از نتیجهگیری خود دفاع کنید. مطمئن شوید که شواهدی برای اثبات نتیجهگیری خود دارید. در صورت امکان از دادههای واقعی و مثالهای خاص استفاده کنید.
ارائه تحقیقات میتواند ترسناک به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید که شما نماینده کاربران خود هستید! تحلیل رقابتی به شما، تیم و مشتریانتان دانشی میدهد که به ایجاد طرحهای کامل محصول کمک میکند. برای کاهش ناراحتیهای ارائه خود، این مقاله از فوربس را برای نکات تخصصی در ارتباط با مخاطبان بررسی کنید:
20 World-Class Presentation Experts Share Their Top Tips
در مطلب بعدی در مورد نحوه استفاده از آموختههای تحلیل رقابتی برای ایدهپردازی صحبت خواهیم کرد.
مطلب پیشنهادی: فاز ایدهپردازی (design ideation) در فرآیند طراحی UX
دیدگاه خود را بنویسید